Těžištěm výstavy jsou práce ze 60. a 70. let dvacátého století, které spadají pod tzv. lettrismus, výtvarný směr, který se zrodil ve Francii v roce 1946 a který iniciovali básníci.

MEZI SLAVNÝMI I OPOMÍJENÍ

Výstavu koncipovala kurátorka Markéta Kroupová také jako připomenutí méně známých jmen. „Zajímavým autorem je pozapomenutý Josef Honys, který byl souputníkem Koláře v 60. letech, ale jehož život a zajímavě se rozvíjející básnicko-výtvarnou tvorbu založenou na surrealismu přeťala tragická smrt v roce 1969“, sdělila kurátorka. Honysův lettrismus je typickou ukázkou útržků textů, fragmentů na stroji psaných slov prolínajících se se skvrnami barev a nepravidelnými kresebnými liniemi. Jičínskému rodákovi, který prošel surrealistickým obdobím, se bude věnovat i komentovaná prohlídka 19. března tuto neděli. Paní Daniela Radecky, dcera Josefa Honyse, přiblíží zájemcům dílo svého otce od 15 hodin. Na výstavě spatříme samozřejmě i všeobecně známá jména českého výtvarného umění 20. století. Lettrismu se v šedesátých letech věnovali např. Dalibor Chatrný, Jiří Kolář, Jiří Balcar nebo Ladislav Novák. Zajímavou kuriozitou jsou třeba i serigrafie Vladimíra Preclíka, u nějž se práce s písmem vyskytuje spíše výjimečně.

S TYPLTEM MEZI BÁSNÍKY

Ve čtvrtek dopoledne v 10.30 a odpoledne v 17 hodin vystoupil v rámci doprovodné akce k výstavě básník a performer Jaromír Typlt. Publiku představil ukázky z experimentální poezie šedesátých let. Na nich se dobře ukázaly principy, které analogicky můžeme vnímat ve vizuální podobě na zdech galerie. V textech, které jsou svou formou nekonvenční i v současné době, se představili Emil Juliš, Jiří Kolář, nebo třeba méně známý, ale výborný básník Zdeněk Barborka, jehož mnohé texty využívají hudební principy.

ZTRHAT SLOVO, OBNOVIT JAZYK

Dnes působí letrismus jako vizuálně atraktivní zprostředkování kvasu šedesátých let. Jak slovu, tak obrazu prospívají přechodové fáze a impulsy obou „médií“. Stačí si to ověřit v galerii.