Takové zástupy černooděnců novogotický zámek Sychrov ještě nezažil! Do metalových triček oblečené davy si přišly poslechnout finské kouzelníky z Apocalypticy, tři vlasaté violoncellisty a jednoho bubeníka, který vypadal, jako by utekl z punkového festivalu. Doprovázel je hostující zpěvák legendárních Leningrad Cowboys Tipe Johnson, který si se skupinou střihl čtyři zpívané kousky. Zbytek koncertu byl postaven jen na hře tří cell a jedněch bicích – na nudu ale nezbylo místo.

Dorazili taťkové v džízkách i kravaťáci

Kapela si je svého hendikepu dobře vědoma – nikdy nebude metalovou skupinou, ani z ní nebudou naškrobení symfonici. Je od každého trochu. Naopak – svůj nedostatek přetavila ve výhodu: Spektrum fanoušků, které Apocalyptica láká, je z celého hudební škály nejširší.

V publiku tak sice převládali metaloví nadšenci, vidět ale bylo i početné zástupy rodin s malými dětmi, mladých slečen s podmalovanýma očima, taťků v džízkách s nášivkami i seriózně oblečených párů, kteří si na koncert odskočili v pauze mezi firemním briefingem a noční párty v klubu. Kapela samotná si tohoto rozpětí je dobře vědomá a uzpůsobuje tomu koncertní skladbu, v níž dává vyniknout všem odstínům své bohaté tvorby.

Studovali klasiku, vyrůstali na metalu

Začínalo se tesknou a pomalou On the Rooftop with Quasimodo, která se přelila v démonickou skladbu 2010 a teprve s druhou kompozicí mnozí přítomní zaregistrovali, že kapela spustila svůj koncert. „Myslel jsem, že se bude začínat něčím rychlým, tvrdým,“ divil se vlasatý mladík za mnou a nebyl sám. Pohrávání si s publikem je ovšem vlastnost, která je Apocalyptice typická už od počátků.

Pak už se ale začalo přitvrzovat. Naléhavá Grace z předposlední desky Worlds Collide byla předzvěstí, že, ač jsou všichni cellisté v kapele studovaní hudebníci, vyrůstali na metalové hudbě. To potvrdila i metallikovská Master of Puppets, během níž vzdala kapela hold legendě, která v samých počátcích zapříčinila, že se Apocalyptica dala vůbec dohromady.

Na pódium se vřítil Tipe Johnson, zpěvák který s kapelou objíždí turné a zaskakuje za hvězdné hosty z desek, kteří by se s Apocalypticou kvůli jednomu songu lán světa netrmáceli. Johnson zvládá všechny polohy bravurně, až se skoro nabízí otázka, jak by Apocalyptica zněla, kdyby se vykašlala na smyčce, zapojila kytary a angažovala regulérního zpěváka. Možná by tím přišla o část své jedinečnosti, ale na koncertech by to bylo ještě větší peklo. Dvojice songů s Tipem za mikrofonem totiž jasně dokázala, že síla Apocalypticy není v intimních instrumentálkách, které zavánějí ekvilibristickou onanií, ale spíše v jednoduchých rockových písničkách klasického střihu.

Poslední nadějí je… najít a zničit

A šlo se opět na předělávky, které Apocalypticu proslavily. Sepulturovská Refuse/Resist nebo notoricky známá Nothing Else Matters. Mladí Finové jsou v dobré náladě. Chválí publikum, hecují fanoušky. Blonďák Eicca Toppinen vyjadřuje pochvalu zámku Sychrov, na tak magickém místě prý ještě nehrál. Dobrá nálada se projevuje i v nasazení – jindy melancholičtí či zamlklí Finové paří, třepou hlavami, hází úsměvy do davu. Seek and Destroy dokonce Eicca během refrénu doprovodí refrénem, což je u této metalové písně přearanžované pro cella neobvyklé.

Když zazní Inquisition Symphony, avizovaná jako poslední, je jasné, že dav své miláčky z pódia jen tak nepustí. Mladí Finové se tak vracejí a jako přídavek dávají ještě úvodní pecku z nové desky At the gates of Manala, zpívaný hit I Don´t Care a hodinu a půl dlouhý koncert uzavírá legendární Hall of the Mountain King, skladba od Edwarda G., jejíž melodii znají i ti, kteří o klasickou hudbu či metal nikdy ani nezakopli.

Koncert je u konce, tři violoncellisté, bubeník a hostující zpěvák se loučí. „Jejich“ Češi jim rozumějí.

Co se hrálo

1. On the Rooftop With Quasimodo
2. 2010
3. Grace
4. Master of Puppets (Metallica cover)
5. End Of Me
6. I'm Not Jesus
7. For Whom the Bell Tolls (Metallica cover)
8. Refuse/Resist (Sepultura cover)
9. Beautiful
10. Sacra
11. Nothing Else Matters (Metallica cover)
12. Last Hope
13. Bring Them to Light
14. Seek & Destroy (Metallica cover)
15. Inquisition Symphony (Sepultura cover)
16. At the Gates of Manala
17. I Don't Care
18. Hall of the Mountain King (cover of Edward G.)