Výběr z děl tzv. malých mistrů bude v galerii k vidění až do 15. října. Realistické, ale i romantické krajiny, zátiší, portréty a obrazy z všedního života odkazují na období nástupu protestantské církve.

„Vzhledem k tomu, že zapůjčujeme obrazy francouzské krajinomalby 19. století na výstavu do muzea v partnerském městě Augsburg, rozhodli jsme se dočasně uvolněný prostor zaplnit díly divácky přitažlivého „zlatého věku nizozemské malby“, objasňuje Zuzana Štěpanovičová, kurátorka liberecké galerie.

Obrazy, které byly dva roky uloženy v depozitáři, pocházejí zčásti ze šlechtických sbírek včetně kolekce slavného libereckého sběratele Heinricha von Liebiega, většina z nich však byla zakoupena v 60. letech 20. století.

Zlatý věk nizozemské malby

Holandsko 17. století je obdobím rozkvětu krajinomalby, portrétu, zátiší a tzv. žánrového malířství neboli vyobrazení každodenního života. Umělci té doby položili základ realismu, na který pak navázali především krajináři 19. století. „Žánrové malířství dosáhlo v této době svého vrcholu,“ říká kurátorka Štepanovičová. „Každý druh měl své jméno - společnost při zábavě, hospodské výjevy, výjevy z trhů, z vojenské služby, ze života sedláků a podobně.“ Díky umělcům jako byli například Bartolomeus Molenaer nebo Thomas Heeremans, jejichž díla jsou v liberecké galerii k vidění, máme dnes reálný obraz o tehdejší společnosti.

Zátiší – samostatný umělecký druh

Velké množství různých druhů zátiší odkazuje na bohatost a rozmanitost tehdejšího uměleckého prostředí – kuchyňská a trhová zátiší, zátiší lovecká zvaná nature morte, nebo tzv. stilleven - jednoduché prostřené stoly s nádobím, sklenicemi, příborem, jídlem a ovocem tak typické pro Holandsko první poloviny 17. století. Přestože se v liberecké sbírce až na výjimky zvučná jména nenacházejí, jedná se podle slov kurátorky Štěpanovičové o zajímavou kolekci obrazů s podmanivou atmosférou.

Návštěvníci se mohou těšit nejen na přehlídku jednotlivých malířských druhů a žánrů, které mnohdy v umění udávaly nový směr, vystavená díla rovněž připomínají hlavní centra nizozemského malířství, jako byly Amsterodam, Antverpy, Haarlem a další.