Nesmrtelnost, po které touží lidstvo snad od nepaměti, může být někdy na obtíž. O tom vypráví hra Karla Čapka Věc Makropulos, kterou tento nejslavnější český spisovatel, publicista a filozof napsal v roce 1922.

Věc Makropulos nastudovalo nyní jako poslední premiéru sezóny liberecké Divadlo F. X. Šaldy. Inscenaci zhlédnou v předpremiéře první diváci v historické budově ve čtvrtek 26. června od 19.00 hodin, premiéra se pak koná v pátek 27. června tamtéž.

Slavná zpěvačka Emilie Marty přijde do kanceláře doktora Kolenatého právě v den, kdy má být nejvyšším soudem vynesen rozsudek v kauze Gregor Prus. Tato pře se táhne již skoro 100 let (od roku 1827) a jedná se v ní o statek Loukov, jejž kdysi Josef Prus odkázal svému nemanželskému synovi Ferdinandu MacGregorovi.

Jeho matkou byla Prusova milenka, zpěvačka Ellian MacGregorová. Písemná závěť však neexistuje. Martyová oznámí, že je v prusovském archivu zásuvka s letopočtem 1816, a ta že obsahuje závět Josefa Prusa ve prospěch Ferdinanda. Na místě, označeném Emilií Marty, se závěť skutečně najde.

Drama Karla Čapka Věc Makropulos před touhou po nesmrtelnosti varuje – slavná operní diva Emilie Marty žije už více než 300 let, ale její touha po nesmrtelnosti dávno vyprchala.

Hru převedl do operní podoby pouhé čtyři roky od jejího vzniku a prvního uvedení neméně slavný český skladatel Leoš Janáček. V libereckém divadle inscenaci připravil režisér a současně šéf činohry Vít Vencl. Do hlavní role Emilie Marty obsadil Markétu Tallerovou, dále v inscenaci hrají například Václav Helšus, Jaromír Tlalka nebo Martin Polách.