Oblastní galerie v Liberci připravila další projekt, který významně přispívá k poznání německého umění v Čechách. Před lety načala éru zásadní výstava Mladí lvi v kleci, kdy se liberecká galerie stala v České republice institucí, jež si vzala za své dlouho opomíjené téma. Kurátorka nynějšího projektu Anna Habánová nejen zorganizovala rozsáhlou výstavu, ale také vydala špičkově graficky upravený katalog. Jak kniha, tak zejména výstava výborným způsobem zpřítomňují dobu od roku 1920, kdy v Teplicích vznikl spolek Metznerbund. K Metznerbundu proběhla dokonce mezinárodní konference 17. a 18. října. Samostatnou výstavou v OGl je zastoupen také zajímavý grafik Rudolf Jakubek, rovněž člen Metzenrbundu.

 UŠLECHTILÁ SOUTĚŽ NÁRODŮ

Anna Habánová upřesňuje důvody vzniku Metznerbundu: „Byl to spolek německy mluvících umělců většinou z oblasti Sudet. Vznikl v roce 1920 v Teplicích a do názvu si dal jméno po tehdy slavném německém sochaři Franzi Metznerovi. Důvody vzniku spolku nebyly nějak programově umělecké, ale spíše národnostního charakteru. Chtěli se aktivně vymezit proti výrazným českým spolkům a mít tak větší šanci se prosadit na umělecké scéně.“

Metznerbund spoluutvářel identitu německy mluvících obyvatel Čech, Moravy a Slezska až do roku 1945. Podtitulem výstavy i monografie je Ušlechtilá soutěž národů. Sousloví vychází z dobových textů zaměřených na spolkovou činnost českých Němců, kteří chtěli mít stejné výchozí podmínky jako Češi.

ZAPRÁŠENÉ OBJEVY Z DEPOZITÁŘŮ

Pokud zavítáte na výstavu do prostorné podbazénové haly liberecké Oblastní galerie, naskytne se vám pohled na pestrou škálu umění. Převažují malby, grafiky, v menší míře jsou zastoupeni sochaři. Po zkušenostech s objevnou výstavou Mladí lvy v kleci a dalších německých umělců z Čech, vybrala kurátorka Anna Habánová díla, která doplňují zažitou představu o umění té doby na našem území. „Byla to často detektivní práce, většina děl byla někde v depozitářích a nikdy nebyla vystavena. Samozřejmě, vzhledem k počtu členů spolku – Metznerbund měl přes pětset členů- byla kvalita děl kolísavá, ale našli se tam zajímaví umělci, kteří mají nepochybnou kvalitu“. S kurátorkou se shodujeme na mnoha jménech, ať už je to Rudolf Michalik, Erwin Müller, Roman Dressler s fascinujícím velkým obrazem Golgota, Edgar Jantsch a mnoho dalších.

MELANCHOLIE I EXPRESE

Anna Habánová pracuje na projektech často se svým manželem, památkářem Ivo Habánem. Tvoří dvojici, která se soustavně věnuje objevování dříve potlačované historie umění. Nedávno hovořili na stanici Vltava o tom, jakou shodou okolností přišli na toto téma. V podstatě se do té doby o umění Němců v Čechách nikdo soustavně nezajímal. A tak se teprve dvacet let po revoluci dostává ke slovu umění, které se od českého mírně liší, ale přináší další kamínky do pestré mozaiky kvasu zejména 20. a 30. let minulého století.

Na výstavě Metznerbundu může diváka fascinovat barevná a tvarová exprese vypjatých sociálních a náboženských témat v kontrastu s tlumenou melancholií, nebo souvislosti s dobovými duchovními proudy jako byla třeba teosofie. Metznerbund sdružoval umělce rozdílných přístupů a kvalit, takže si vnímavý divák vždy najde dílo, které ho zaujme. Navíc několik umělců výrazně překročilo svou kvalitou region a na své do cenění ještě čekají. Tahle výstava je určitě událostí, která by neměla minout ty, kteří chtějí mít ucelenější obraz o uměleckém dění v regionu. Ten obraz bude ale především bohatší.