Divadlo F. X. Šaldy je pro osmadvacetiletého Vojtěcha Havlíka jeho prvním divadelním angažmá. Nový dramaturg – lektor si nevybral Liberec náhodou. V tomto městě se narodili oba jeho rodiče, také hudební vědci.

On sám přišel na svět v sousedním Jablonci nad Nisou, kde byl jeho dědeček známým primářem na gynekologickém a porodním oddělení. Vyrůstal ale v Praze, kam se rodiče přestěhovali. Tam také Vojtěch Havlík po absolvování hudebního gymnázia vystudoval hudební vědu na FF UK. „Praha je na mne moc velká. Po škole jsem uvažoval o tom, že odejdu jinam. A Liberec mne lákal, když odsud pocházím,“ řekl Vojtěch Havlík.

Divadlo v té době zrovna hledalo někoho na pomoc s propagací i dramaturgií opery. Vedle tištěných programů k novým premiérám píše Vojtěch Havlík české titulky, které běží souběžně s operním představením na portále, na titulkovacím zařízení.

„Divák se má především dívat na scénu. Titulky ho mají jen orientovat v ději,“ prozradil nový dramaturg. „Vycházím z překladu v tom cizím jazyce, který je k dispozici. České překlady libret bývají většinou básnické, dají se použít jen pro orientaci. K tomu je potřeba, aby autor titulků opeře rozuměl a znal noty. Samotného mne překvapilo, že mě tato práce baví,“ dodal.

První inscenací, k níž nový dramaturg – lektor dělal program, titulky a další potřebné věci, byl Donizettiho Nápoj lásky. Zabýval se autorem a touto operou do hloubky, řadu týdnů titulem žil. Donizetti jej zcela pohltil. „Bude to moje první opera už po celý můj život,“ zdůraznil.

Město Liberec si Vojtěch Havlík představoval idyličtější a klidnější, než jaké jej po svém příchodu poznal. Jak doplnil, jeho představy o městě se sice nesplnily, ale bere to jako zajímavou zkušenost.

Pod pojmem hudba chápu jen vážnou

Vojtěch Havlík se láskou k opeře a vážné hudbě odlišuje od většiny svých vrstevníků. Přiznává sice, že občas poslouchá i jinou muziku, například alternativní hudbu, ze skupin Vltavu, Psí vojáky a Beatles. Nicméně klasika u něj převažuje.

„Když se řekne hudba, pro mě to vždycky znamená hudbu vážnou,“ uvedl nový dramaturg. „Opera je stylizované umění, vznikla v určitě době. Proto každá opera vyžaduje od tvůrců něco jiného. Každá opera něco od inscenátorů chce, a musí dostat, co ji patří, co potřebuje. Pak se inscenace povede,“ doplnil.