Ale i do jejich názvů. Studentka Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci Kateřina Čechová o tom napsala diplomku. A při práci na ní se nesčíslněkrát královsky pobavila.
„Třeba pivovar Koníček z Vojkovic dělá tři druhy piva. Tmavé je Vraník, světlé Ryzák a schválně jestli uhodnete, jak se jmenuje polotmavé? Přece Grošák,“ řekla Čechová.
Některá piva dostávají názvy podle zákazníků. „Například jeden minipivovar stojí u cyklostezky a vyrábí se v něm Kolařské,“ uvedla Čechová. Mnoha pivům přísluší „tituly a funkce“ - Prezident, Primátor, Rytíř či Kníže. Hodnostářky zastupují Kněžna a Baronka.
Třináctka Baronka se jmenuje podle Ulriky von Levetzowové, milenky básníka Johanna Wolfganga Goetheho. Žila na zámku v Třebívlicích, vzdálených 35 kilometrů od Žatce, kde se nyní „šlechtična“ stáčí.
Mezi důvody, jež vedly k pojmenování piva, zařadila studentka i takzvanou motivaci náladou. Vztahuje se k vícestupňové Veselé šestnáctce z libozvučného pivovaru U Bezoušků. V názvech piv se ukrývají rovněž slavné literární postavy Strakonický dudák nebo Brouček.
Jména jiných piv připomínají rébusy. Co taková Křižíkova sedmnáctka, jak na ni? „Nic složitého to není. Minipivovar, kde se dělá, sídlí v Křižíkově ulici číslo popisné 17,“ zjistila Čechová.
Mezi pivovarskými slogany je jejím favoritem Napojte se na mystérium hojnosti. „Slogan vydal pivovar Zlatopramen pouze ke svému dožínkovému pivu. Nejvíc se mi na něm líbila polysémie, tedy mnohovýznamovost. Napojit se znamená napít se zároveň i spojit se s něčím,“ vysvětlila Čechová.
Oblíbila si také A přece se točí, Láska na první půllitr nebo Češi myslí na jedno. Slavné Galileovo 'A přece se točí' si vypůjčila firma Hols poté, co v roce 2000 obnovila výrobu v pivovaru ve Vratislavicích. Uzavřeli ho o dva roky dříve Pražské pivovary.
„Češi myslí na jedno - byla pěkná jazyková hra před fotbalovým mistrovstvím - oni myslí sice na jedno jako na jedno pivo, ale i na jedno jako na fotbal, na jedno jako na titul a nebo možná i na jedno ve smyslu, jako když to ženy říkají mužům,“ podotkla Čechová.
K diplomce o názvech piv a reklamních sloganech se studentka dostala díky svému pedagogovi z Technické univerzity Václavu Lábusovi. „Na jazykovou práci o pivech si myslel sám, ale scházel mu na ni čas. Tak se mě zeptal, jestli bych o takové téma nestála já,“ uvedla studentka. Nakonec ji „pivní“ diplomová práce vzala tak, že usínala v posteli, obklopena studijními materiály a lingvistickými publikacemi.
Při rok a půl dlouhé práci na diplomce se Čechová nevěnovala pivům pouze teoreticky. Ochutnala jich okolo 30. „Jezdila jsem s krosnou do prodejny v Liberci - Ruprechticích, kde se prodávají desítky druhů piva. Nejraději mám silnější sladší speciály,“ svěřila se.
Komunikace s pivovary nebyla pro Čechovou jednoduchá. Většinou platilo - čím větší pivovar, tím větší nezájem či dokonce ignorance. „Menší pivovary a minipivovary naopak poskytovaly údaje většinou velmi ochotně a zajímalo je, nač jsme při diplomové práci přišla,“ shrnula Čechová.
V paměti jí utkvěla korespondence s majitelem minipivovaru Svatý Jan na Kolínsku Martinem Karaivanovem. Vystudovaný inženýr svá piva pokřtil Povstalec, Mazel a Fešák. „Povstalec prý symbolizuje to, že pivo pomáhá lidem zvednout se, když se dostanou dolů. A na pivo Mazel dal Karaivanov etiketu se zadečkem své přítelkyně. A kdyby prý dělal pivo pro mě, jako pro Kateřinu Čechovou, tak by na etiketě seděla kačena na hoře Říp,“ prozradila studentka. (čtk)