„Výstavu jsem takto pojmenoval proto, že v každém obrázku krajiny, i v tom, kde žádný člověk není, je nějaký jeho otisk. Všude je nějaký dotek člověka, a celá kolekce pak vypovídá o vztahu člověka ke krajině,“ prozradil Jan Pohribný před vernisáží.

Krajinu fotografuje celý život

Záběry Jana Pohribného jsou vysoce stylizované, a odborníci je nazývají inscenovanou krajinou, neboť fotograf si přírodu přizpůsobuje svému nápadu, myšlence, své fantazii. Do volné krajiny instaluje nejrůznější předměty nebo živé, často nahé postavy, či v ní pracuje s kamenem, dřevem a dalšími materiály, a tak dotváří nápad, který se zrodil v jeho hlavě.

„Krajinu fotím celý život. Mé fotografie jsou takovým romantickým hledáním ztraceného ráje, toho něčeho, co jsme dávno ztratili,“ podotkl fotograf, který si krajinu přizpůsobuje i výtvarnou technikou. „Nejdřív mne napadne nějaký obraz, a pak se teprve vydám hledat vhodnou krajinu. Tudíž se některé fotky rodí hodně dlouho,“ doplnil.

Výstava bude lákat i diváky šampionátu

Kolekce se skládá z několika cyklů, například z Finska, Bretaně nebo z Prahy, příroda zde zobrazovaná pochází z celé Evropy. Nazí živí lidé, většinou mladé ženy, s krajinou splývají či ji dotvářejí, svým tělem vedou s přírodou dialog, ale především v krajině hrají určitou roli – například hlavy lidí vystupují z hladiny širokého jezera tak, jak obvykle z vody vystupují kameny. Na dalším snímku se pak objeví tentýž záběr, ale místo hlav živých lidí vystupují z jezera kamenné busty.

Na jiné fotografii leží na vrcholu skály v jakémsi obřím hnízdě ze slámy a suché trávy nahý člověk, stočený do klubíčka jako nějaké ptáče. Na další fotografii je zachycená zimní, zasněžená krajina. V nekonečných bílých pláních jsou zabodnuté obří ledové pláty se zmrzlými figurami lidí v nich.

V sérii JanČin začleňuje autor do přírodního prostředí výtvarné objekty z papíru Jana Činčery. „Jan Pohribný je Václav Cílek české fotografie. Více než příroda jej v krajině zajímá to kulturní, ať už se jedná o magické významy vztyčených menhirů, zaniklé cesty nebo zašlou slávu starých domů. Je zaujat krajinou, která je zdánlivě nefotografovatelná, neboť ji nelze vidět, spíše jen vnímat,“ zhodnotil v katalogu k výstavě Tomáš Pospěch.

Vedení galerie doufá, že výstava přiláká také diváky, kteří do Liberce přijedou na lyžařský šampionát. Proto vyjde k výstavě dvojjazyčný plakát. "Chceme také těm lidem, co přijedou na šampionát, ukázat, že krajina má i jiný rozměr, než jen účelově rekreační. Proto jsme výstavu naplánovali schválně pro období mistrovství. A věříme, že část lyžařských fanoušků cestu do naší galerie najde,“ zdůraznil dramaturg galerie Jaromír Typlt.

„Fotografie Jana Pohribného jsou záznamem určité akce, i akce se světlem. Fotograf vytváří fantaskní vizualizace, v nichž se blíží k magickému realismu,“ dodal.

Výstava Zemědotýkání potrvá v galerii do 6. března.