Kino Lípa v Liberci dnes od 20.00 hodin uvádí premiéru nového časosběrného dokumentu Heleny Třeštíkové, který nese jméno hlavní protagonistky, drogově závislé Katky. Režisérka Helena Třeštíková tentokrát mapovala čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího zápasu se závislostí.

Jak režisérka sama říká, původně chtěla natočit portrét protidrogové terapeutky, její zájem se ale postupně stále více soustředil na jednu z jejích klientek, Katku. Hlavně proto, že na rozdíl od většiny ostatních narkomanů byla schopna svou závislost reflektovat. Celovečerní dokument Katka vstoupí do českých kin na konci února příštího roku a jeho tvůrci plánují vzhledem k tématu filmu rovněž speciální distribuci v rámci základních a středních škol po celé České republice.

„Velmi stojíme o to, aby byl film Katka vnímán kromě umělecké roviny také výchovně. Pracujeme na propojení se školami v podobě prevence proti drogám,“ říká Kateřina Černá z producentské společnosti Negativ. V současné době probíhají testovací projekce na pražských školách a gymnáziích.

S příběhem Katky se čeští diváci poprvé setkali v roce 2001, kdy její příběh pod titulem V pasti uvedla Česká televize jako součást cyklu Ženy na přelomu tisíciletí. Syrově autentický obraz jednoho zmarněného života vyvolal takový ohlas, že se režisérka rozhodla ke své hrdince vrátit a sledovat její osudy i nadále. Výsledný film je závěrem volné trilogie časosběrných dokumentů o osudech lidí, kteří se v důsledku nepříznivých okolností ocitli na pokraji svých sil nebo na okraji společnosti – první film Marcela (2007) vychází z úspěšného časosběrného cyklu Heleny Třeštíkové Manželské etudy, René (2008) je portrétem nenapravitelného recidivisty a Helena Třeštíková za něj v roce 2008 získala prestižní cenu Evropské filmové akademie Prix Arte pro nejlepší evropský dokument roku.

Režisérka vždycky věřila v jakousi naději na zlepšení událostí u svých filmových hrdinů, ať už to byla Marcela nebo René. Na otázku, zda věří, že se zlepší životní situace hrdinky jejího nového dokumentu Katka odpovídá: „Já bych nikdy nepřipustila, že neexistuje naděje. V každém lidském příběhu může nastat zlom, obrat, prozření. Tahle víra mi pomáhá dělat filmy, které dělám. Ty příběhy silně prožívám. Nejsem skeptik nad věcí.“