Výstava, nazvaná Město budoucnosti, měla sice původně trvat jen do 20. června. Vedení galerie se ale rozhodlo ji ještě prodloužit.

Jak vysvětlila vedoucí galerie Iveta Vírová, unikátní výstava láká do nové Galerie U Rytíře více návštěvníků, než tomu průměrně bývalo ještě za časů Malé výstavní síně, tedy předchůdce dnešní Galerie U Rytíře.

„Každá fotografie je samostatným příběhem. Výstavu prodlužujeme z několika důvodů. Tím nejdůležitějším je ten, že lidí na ni chodí víc, než bývalo zvykem v minulých dobách. Určitě část z nich láká i nový prostor, nová galerie. Přicházejí ze zvědavosti. Ale část návštěvníků sem nyní chodí cíleně na tuto aktuální výstavu,“ řekla Iveta Vírová. „Zájem návštěvníků nás moc těší. Dokonce sem teď, na konci školního roku, chodí i školy,“ dodala.

Unikátní kolekce, nazvaná Město budoucnosti, je prvním komplexním průřezem tvorby autora v tuzemsku, a první jeho samostatnou výstavou v Liberci vůbec.

Bezmála 90 snímků přináší průřez tvorbou Viktora Koláře za posledních více než 40 let. Autor se narodil v Ostravě, a v tomto „městě budoucnosti“, jak Ostravu označovali komunisté, žije a tvoří dodnes. Název výstavy tedy v sobě skrývá notnou dávku ironie.

Obrázky pochválila i malá holčička

Jak prozradila vedoucí galerie, v návštěvní knize, do níž píšou diváci své dojmy, přibývá pochvalných uznání na adresu autora. Snímky, z nichž mnohé v sobě skrývají i bezútěšnost lidského údělu a snažení ve střetu s vnějším světem, pochválila dokonce i desetiletá dívenka.

Viktor Kolář se narodil v roce 1941. V říjnu 1968 sice emigroval do Ameriky, ale přesto, že zde začal i fotit, vrátil se po pěti letech zpět.

„Emigrace mi dala hodně. Získal jsem nadhled i ostrost záběru. Také jsem dosáhl určité vnitřní svobody a svobodně jsem se rozhodl se vrátit,“ vysvětlil Viktor Kolář. „Chtěl jsem fotit pro lidi tady doma,“ podotkl.

Vystavoval také v New Yorku

Fotografie autor neposkládal v galerii nějak chronologicky. Naopak. Například vedle snímku ze sedmdesátých let visí obrázek z počátku 21. století. Minulost se přelévá do současnosti.

„Viktor Kolář se naučil využívat fotoaparát k tomu, aby bylo něco prozrazeno. Aby se na okamžik zprůhlednily skryté záměry a skutečné vztahy. Najednou jsme až zaskočeni, co všechno se dá o lidech na předložených snímcích vytušit: nejen z očí, gest a výrazů ve tváři, ale i z účesů, kabátů, tašek, z mimovolných natočení těla, a dokonce i z okolních staveb nebo z typu krajiny,“ uvedl k výstavě Město budoucnosti dramaturg Galerie U Rytíře Jaromír Typlt.

Autor fotografuje Ostravu od mládí a svými snímky okouzlil diváky nejen v tuzemsku. Měl už řadu samostatných výstav také v zahraničí, například na začátku sedmdesátých let v Montrealu, později v Amsterdamu, San Franciscu či New Yorku.

K výstavě Město budoucnosti vydala Galerie U Rytíře také katalog se základními informacemi o autorovi.