Bohému zařadilo liberecké divadlo do svého programu po dvanácti letech a podle režisérky Lindy Keprtové je to po Dvou vdovách a Panně orleánské zároveň i návrat ke klasice. „Režijní koncepce je postavená na základních ideálech, v jakých byla Bohéma napsána,“ vysvětlila Keprtová. Podle ní se podařilo sestavit mimořádně kvalitní obsazení, které je věkově blízké postavám, jež operní pěvci představují. „Je samozřejmě věrohodnější, když jinocha s rozervaným srdcem hraje mladý člověk,“ podotkla Keprtová.

MLADÍ HRAJÍ MLADÉ

Bohéma si podle ní diváky získá svou mladistvostí a vášní. Na rozdíl od jiných oper se totiž podle divadelníků vyhýbá „romantické“ nabubřelosti a zavádí diváky do „obyčejného“ prostředí studentského podkroví.

V titulní úloze básníka Rudolfa se představí mezinárodně známý tenorista Paolo Lardizzone, kterého alternuje mladý brněnský pěvec Ondřej Koptík. V dalších rolích se objeví sopranistka Lucie Kašpárková, Jolana Slavíková, slovenský barytonista Csaba Kotlár a poprvé bude v libereckém divadle vystupovat Jiří Rajniš ml., který je momentálně členem prestižní drážďanské Semperoper.

„Málo nám dovolí se takhle vyřádit. Hrajeme sami sebe, budete nám to věřit,“ poznamenal Rejniš. Kromě zkušených operních pěvců dostaly v Bohémě příležitost zazpívat si i děti z libereckého sboru Severáček.

NÁROČNÝ KOUSEK

Inscenace vznikala pod dirigentskou taktovkou Martina Doubravského. Ten přiznal, že Bohéma patří k hudebně náročnějším kusům. „Střídají se v ní dokonale prokomponované konverzační scény plné energie s citově vydírajícími melodiemi,“ okomentoval dirigent.

Bohému napsal Puccini ve svých 35 letech a poprvé byla přijata s rozpaky. Teprve čas prověřil její kvality.