Více o své nové desce, která ho doslova pohltila, řekl pro Deník sám Deyl. Mluvil nadšeně, s velkou radostí…

Natáčel jste v Praze v Hostivaři se Severočeskou filharmonií Teplice. A s kým ještě?
Byl tam David Solař, který pro mě dělá aranžmá smyčců, i hudební režisér Jiří Gemrot.

Sen malého kluka

Čím pro vás bylo natáčení s filharmoniky nové, zajímavé?
Když jsem točil album s živým orchestrem, plnil se mi sen malého kluka. Navíc to bylo umocněné skutečností, že je to orchestr z mého rodného kraje, ze severu Čech.
Pan ředitel Roman Dietz mi ve všem vyšel vstříc, podal mi pomocnou ruku. Spolupracovat dnes s takovým tělesem, to vůbec není jednoduché. A on byl ten, který tomu dal zelenou, myslím, že i Severočeská filharmonie z toho má radost. Že naše spojení lidé ocení. A tato spolupráce může přilákat i nové posluchače, návštěvníky koncertů Severočeské filharmonie.

Natočil jste s filharmonií album ve stylu classical crossover. Na desce zazní velký orchestr, bude mít velkolepá aranžmá a bohatý zvuk. Kdy deska vyjde?
Na konci září, už se na to moc těším.

Která z písní alba bude ta nej?
To nedokážu odhadnout. Desku jsem připravoval skoro dva roky, dalo by se říci, že jsem na ní dal ty nejlepší skladby, které jsem kdy měl, právě proto, že je s živým orchestrem… Neumím říct, která z písní bude nejlepší, album je to ale silné, vyrovnané, bez balastu a vaty. Od začátku do konce posluchač dostane, myslím, evropskou úroveň. I díky orchestru jsem si jist: Je to mé přelomové album.

Prosazujete se opět i jako autor slušných melodií. Budou na CD jen vaše autorské písničky?
Většina je mých, ale na albu mám i převzaté věci od mých oblíbených interpretů, kteří zpívají ve stylu classical crossover. Takže tam mám píseň od Lary Fabien Broken Vow, od Joshe Grobena You´re Still You a taky věc ze slavného sci-fi filmu Artifical Intelligence (A. I. Umělá inteligence, USA 2001, Steven Spielberg), u kterého jsem brečel. Je to píseň For Always, kterou napsal John Williams, světoznámý skladatel filmové hudby. Mám tam i takové oříšky.

A pro české publikum?
Pro něj jsem si dovolil natočit Holubí dům. Zpíval jsem ho v TV pořadu To byl náš hit, dokonce i sám autor Jaroslav Uhlíř mě v přímém přenosu chválil. Řekl, že tuto píseň po Jiřím Schelingerovi zpívalo už mnoho zpěváků, ale já ji zpíval nejlíp. To mě dojalo… a zbytek jsou mé autorské věci.

Co bude první videoklip?
Protože je album produkčně i finančně velmi náročné, o klipu teď neuvažuji. Určitě bude, ale nedokážu teď říct kdy a jaký. Teď se soustředím na to, aby moje album hrálo evropsky. Takové ho chci mít, proto teď pravidelně chodím i na hodiny zpěvu. Není to tak jednoduché, jako běžný popík. Taková deska vyžaduje dennodenně cvičit, věnovat se tomuto žánru, aby byl kvalitní.

Krahulík je skvělý!

Nezmínil jste hosty vaší desky…
Ano, nesmím zapomenout na profesora ústecké univerzity Václava Krahulíka. Chci s ním spolupracovat i na koncertech, je to muzikant i skladatel, který rozumí mému hudebnímu cítění. Sám jsem nezažil Rudolfa Rokla, klavíristu z Gottovy kapely i sólistu, ale mám Roklovy nahrávky. Troufnu si říct, že Václav je klavírista a korepetitor, který hraje jako on. Vždyť i Rokl měl vystudované klasické piáno. A Václav využívá klasické postupy při doprovázení, což je znát. On nehraje jako klavírista, on hraje jako orchestr. A to mě baví, právě proto s ní chci spolupracovat. I proto mi bude nahrávat na album klavírní party.

Umíte si představit komornější koncerty s ním bez orchestru?
Ty si musím umět představit. Plánujeme se Severočeskou filharmonií společné koncerty, ale většinou budeme jezdit recitály v triu. Buď jako klavír, violoncello a perkuse, nebo klavír,kytara a perkuse. Na čelo bude hrát Šimon Marek, s tím jsem spolupracoval už na svém vánočním koncertě. Je to mladý violoncellista, šikovný kluk.

Roman Dietz: Chceme bavit i mladé publikum

Unikátní nové album zpěváka Deyla se nerodilo v Teplicích, ale v Praze. Ovšem Severočeská filharmonie Teplice při jeho vzniku hrála zásadní roli. Takže na to jsme se Romana Dietze, jejího ředitele, zeptat museli.

Jak je pro vaši filharmonii spolupráce s Davidem Deylem zajímavá a důležitá?
Naše spolupráce vznikla už loni při písničce pro pochod Avon. A teď nás oslovil opět, že vydává nové cédéčko se svými autorskými písničkami a jestli nechceme spolupracovat. Iniciativa tedy vzešla z jeho strany. Ale protože naše spolupráce loni byla výborná, měli jsme ohlasy hlavně od mladého publika, souhlasili jsme. Chceme se představovat také mladému publiku, a ne jako orchestr, který hraje jen „zkostnatělou vážnou hudbu". Ohlasy na jeho duet s Monikou Absolonovou pro Avon tedy byly na Facebooku úžasné, proto jdeme i do jeho nové desky. A prakticky jsme i koproducenti, což znamená, že se podílíme i na financování jeho CD.

Je to tedy pokračování trendu, díky němuž hrajete také hudbu skupin Queen či Pink Floyd?
Ta filosofie je stejná, ale hudebně je to samozřejmě jiné. Teď to jsou většinou české autorské písně. Stejné je to ovšem v tom, že takto směřujeme i jinými směry do jiných žánrů. Já nechci, aby filharmonie byla vnímána jako uzavřený prostor pro pár vyvolených lidí, kteří chodí na koncert do koncertních sálů a pro nikoho jiného už ne.

Minulý týden byl David Deyl v Teplicích na zkoušce se Severočeskou filharmonií, ale nakonec s vámi nezpíval. Proč?
David Deyl mi poslal noty, abychom ještě před nástupem do studia vychytali případné chyby a natáčení tak bylo plynulé, bez problémů. Zkouška byla samozřejmě bez něj jako sólisty, on své písničky umí.

Kolik bylo času na natáčení?
Dvakrát čtyři hodiny.

A stačilo to?
Ano, jistě. Točili jsme jen orchestrální party, do kterých se později přimíchá zpěv.