Milena Šajdková jako režisérka a Jana Kabešová–Vojtková v roli Magdy premiérou názorně předvedly, že někdy i v takřka amatérských podmínkách a s minimálním materiálním zázemím lze vytvořit vysoce profesionální inscenaci, která má hloubku a dotkne se snad všech.

Stačí jen chtít, zamilovat se do textu hry, najít si čas na zkoušky a mít v sobě dost talentu k tomu, aby se povedlo přenést poselství inscenace z rampy jeviště až ke každému divákovi.

Hra zachycuje mladou herečku, která se sama stará o svého malého syna, ve vypjatém životním období. Naděje na zajímavou práci, jež by přinesla i vylepšení finanční situace rodiny, brzdí totiž Magdin mateřský cit.

Herečka se musí neustále rozhodovat, jestli dá přednost jednorázovému „kšeftu“ na úkor času, který by mohla (a chtěla) věnovat Jaškovi.

Jašek se hraje v komorním prostoru Malého divadla. Ústředním prvkem jednoduché scény, naznačující byt ne příliš movité Magdy, je rozměrný stůl s ubrusem, který sahá až na podlahu. Stůl slouží jako úkryt a domeček Jaška, takže Magda, když hovoří se synkem, vlastně komunikuje se stolem. Reaguje na to, jak se pohne nebo nepohne ubrus a zda se z neprodyšného úkrytu občas ozve nějaký zvuk.

Jana Kabešová–Vojtková podává strhující výkon. Nejenže táhne celé, hodinu a půl dlouhé, představení sama. Ale k tomu spolu s režisérkou Milenou Šajdkovou vypiplaly každé slovo a každé gesto.

Nic není ponecháno náhodě, vše na jevišti v sobě nese nějaký další význam.

V projevu Jany Kabešové– Vojtkové se střídají expresívní výbuchy s momenty hluboké něhy a sarkastický humor s okamžiky hlubokého propadu, kdy se její Magdě hroutí svět.

Herečka se ale pere se životem jako lev – pokaždé, kdy ji okolnosti nebo následky její impulsívní povahy srazí na kolena, utře slzy, vztyčí hlavu a jde dál.

Ve zkratce se divák ponoří do všech základních vztahů, které Magdu obklopují, a přes ni si docela dobře dokáže představit i postavy, o nichž se v inscenaci jenom hovoří.

Přitom se Jana Kabešová–Vojtková dokázala vyhnout jakékoli popisnosti.

Vtipná a hluboce lidská inscenace jistě nezasáhne jen ženské publikum, které se může s postavou Magdy ztotožnit. Má co říci také mužům.

Na reprízu Jaška mohou do Malého divadla přijít diváci ještě před letními prázdninami – 20. června.