VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Galerie odhalila další část plzeňských sbírek

LIBEREC - Druhá část rozsáhlého souboru kreseb 19. století ze sbírek Západočeské galerie v Plzni je k vidění v Oblastní galerii v Liberci. Těžištěm výstavy jsou především práce autorů, kteří patřili k takvzané Generaci devadesátých let. Návštěvníci se tak v Oblastní galerii setkají s dílem Alfonse Muchy, Jana Preislera, Maxe Švabinského a Františka Kupky.

25.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/NAF

Nejstarším z představovaných autorů je Alfons Mucha, malíř a kreslíř, jehož cesta vedla z rodné jižní Moravy přes Vídeň a Mnichov až do Paříže, kde mezi jeho přátele patřil například A. Rodin. V Paříži se ustálil Muchův styl, který tvoří důležitou součást světového secesního tvarosloví. Návštěvníci mohou zhlédnout například definitivní Návrh na plakát vlastní výstavy v Salon des Cent, do kterého autor vložil své umělecké i životní krédo.


Plakát vychází z prvků moravského lidového umění, ale obsahuje také symboly filozofie svobodných zednářů. Je působivý nejenom půvabnou dívčí postavou, sladěním linií a písma, ale i netradiční jemností barevného provedení.


Kresby Jana Preislera představují umělce jako vynikajícího koloristu a kreslíře zároveň. Jsou to studie nebo návrhy k jeho nejznámějším obrazům, do nichž autor vtělil nálady, vážící se k touze po lásce, i pocity ze zvláštního rozčarování, přicházející po nadějných počátcích.


Max Švabinský, učitel celé generace vynikajících českých grafiků, je zastoupen svou portrétní tvorbou, z níž Ela v klobouku je považována za jeden z nejkrásnějších portrétů v českém moderním umění.


Jeden z průkopníků českého a světového abstraktního umění, malíř, kreslíř, grafik a ilustrátor František Kupka patřil v Paříži na počátku dvacátého století k okruhu spolupracovníků anarchistické revue L´Assiette au Beure, pro kterou vytvořil tři satirické cykly – Peníze, Náboženství a Mír.

Pro libereckou výstavu byla vybrána definitivní verze sociálně kritické kresby Nové časy a pět studií z cyklu Peníze, které ukazují prvotní ztvárnění výtvarného nápadu.


Samostatnou kapitolutvoří dva autorské celky plzeňských rodáků - Hugo Boettingera a Karla Špillara. Západočeská galerie spravuje Boettingerovu kreslířskou pozůstalost, která především díky počtu téměř čtyř tisíc kreseb ukazuje nebývalý rozsah a pracovní nasazení tohoto umělce. V liberecké galerii jsou k vidění ukázky z jeho svěžích skic pražských zákoutí, ze společenského života přelomu století a ze symbolických kompozic ztracených rájů. Karel Špillar, tvůrce výzdoby Obecního domu v Praze, je zastoupen kolekcí portrétů, figurálních kompozic a aktů.

25.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V černočerveném je liberecký Pavel Bína, kterého brání jablonecký Makula.

Jablonec si namazali na chleba

Volební štáb Jiřího Drahoše při prvním kole prezidentských voleb
37

Druhé kolo prezidentských voleb vyhrál u studentů drtivě Drahoš

Anna Kšírová: Chceme rodičům především pomoci

Liberec - Liberecký deník má pro vás rozhovor s pořadatelkou festivalu Radost z rodičovství Annou Kšírovou.      

Zastupitelé Liberce byli osvobozeni

Liberec - Bývalí liberečtí zastupitelé si mohou oddechnout. Odvolací soud potvrdil rozsudek, který je zprostil obžaloby.

Vylekaný chmaták a rosomáci pobláznění sněhem: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 17. ledna 2018.

Volejbalisté Liberce potrápili hvězdy z Verony. Kluci bojovali, těšilo Nekolu

Liberec – Liberečtí volejbalisté zaskočili hvězdy z italské Verony. S favoritem padli po boji.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>