V předešlém týdnu v odpoledních hodinách jel sedmatřicetiletý muž na elektrokoloběžce, policisté ale při kontrole zjistili, že nesplňuje předpisy a má zákaz řízení. “Řídil motorové vozidlo, které nejen že nebylo vybaveno registrační značkou, ale ani nebylo sjednáno povinné ručení,” vysvětlila tisková mluvčí libereckých policistů Klára Jeníčková.

"Protože má muž zároveň dva platné zákazy řízení motorových vozidel pro všechny skupiny až do července příštího roku, hrozí mu nyní trest odnětí svobody až na dva roky pro podezření z maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání," dodala Jeníčková. "Zakazy řízení mám, ale končí mi teď v červnu. A jaký mi hrozí trest se zatím nerozhodlo," uvedl pro upřesnění koloběžkář Tomáš Š.

Legislativa a elektrokoloběžky:

"Elektrokoloběžky jsou považovány za jízdní kola a z hlediska pravidel silničního provozu se na ně vztahují stejná pravidla. K jejich provozovatelům se přistupuje jako k cyklistům. Vše ale za podmínek, že výkon elektrokoloběžky nepřesahuje 1 kW a rychlost 25 km/h. Pokud ano, jedná se o malý moped nebo skútr. Za těchto podmínek je nutno vlastnit řidičský průkaz, a to pro skupiny AM nebo B. Od 1. dubna 2024 je navíc povinné zřídit pojištění odpovědnosti u motorových vozidel s deklarovanou maximální konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h a také u motorových vozidel s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/h, pokud jejich provozní hmotnost bude vyšší než 25 kg," uvedla policejní mluvčí Klára JeníčkováJeníčková.  

Podle metodičky dopravní výchovy, která si nepřeje být jmenována, je ale problematika v tuto chvíli složitější. "Doposud byl opravdu výklad takový, jak uvádějí liberečtí policisté. Bohužel v současné době je výklad metodiky Ministerstva dopravy ČR odlišný. Protože za cyklistu by byl považován pouze uživatel elektrokoloběžky s dodatečně montovaným pohonem do 25 km/h a výkonu 1kW," řekla.

Podle stanovisla Ministerstva dopravy jízdní kolo i koloběžka splňují svou definici i když jsou dostatečně vybavená pomocným motorkem. Ale pouze za předpokladu, že bude nadále zachován původní charakter jízdního kola, jeho výkon nepřesáhne 1 kW, v případě použití spalovacího motoru nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3, maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h a montáže pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

Pokud je vozidlo konstruováno na maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu nebo motor není vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat a jeho výkon není postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h, pak se opět jedná buď o motocykl, nebo o vozidlo kategorie Z, uvádí ministerstvo. Stejné pravidlo platí i pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W.

"Vždy musí být zachován charakter jízdního kola nebo koloběžky – tedy v případě jízdního kola musí být možné se běžně pohybovat pomocí šlapání do pedálů a v případě koloběžky se pohybovat pomocí odrážení. Pokud toto nenízachováno, jedná se o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z," uvedl ředitel Odboru provozu silničních vozidel Ivan Novák v oficiálním stanovisku ministerstva dopravy z loňského září. 

Mohlo by vás zajímat: Velkolepé kulatiny chystá Benátská! A blíží se i další festivaly na Liberecku

Benátská! 2023 Aftermovie | Video: Benátská noc