Současná situace spojená s pandemií se výrazně dotýká dlouhodobě hospitalizovaných pacientů. „Tuto skupinu ve větší míře tvoří především starší pacienti, kteří jsou hospitalizováni na lůžkách dlouhodobé péče. Plošný zákaz návštěv ve zdravotnických zařízeních je pro zvládnutí pandemie nezbytný. Bohužel toto opatření má negativní dopad především na dlouhodobě hospitalizované seniory, proto jsme se snažili najít cestu, jak pacientům kontakt s rodinou přiblížit,“ předeslala Linda Zítová, ředitelka ošetřovatelské péče Nemocnice Mělník, kterou provozuje skupina Vamed Mediterra.

A pomoci má právě moderní technika. Pro Oddělení dlouhodobé lůžkové péče nemocnice zakoupila několik smartphonů, které bezplatně poskytuje pacientům, aby se mohli spojit se svou rodinou a přáteli. „Doufáme, že tím pacientům pobyt trochu ulehčíme a částečně jim vynahradíme, že je blízcí momentálně nemohou navštívit osobně,“ doplnila Zítová.

V případě zájmu o telefonát recepce oddělení zajistí rezervaci termínu videohovoru. Pacient ani nemusí techniku ovládat. S nastavením videohovoru mu velmi rád pomůže nemocniční personál.

Nejde ale o jedinou formu kontaktu s příbuznými. Rodina a přátelé mohou pacientům na recepci oddělení nechat balíček. Je ale třeba myslet na to, že balíček následně musí být 72 hodin v karanténě, proto není doporučeno přinášet potraviny určené k okamžité spotřebě.

Oddělení dlouhodobé lůžkové péče, kde se léčí pacienti, kteří jsou ve stabilizovaném stavu, ale potřebují delší čas na rekonvalescenci, v době covidu museli omezit volnočasové aktivity mimo pokoje pacientů a také společenské akce. Personál ale dělá vše pro to, aby pacientům zpříjemnil pobyt. „Aktivizační pracovníci docházejí přímo na pokoje za pacienty, kde s nimi nacvičují zvládání běžných denních aktivit, komunikují, hrají společenské hry, případně čtou knihy,“ potvrdila ředitelka ošetřovatelské péče.

Péče o pacienty je nastavena tak, aby nemocnice důsledně dodržovala všechna protiepidemická opatření, ale s možností vyplnit čas pacientům. „Pokud na víc rodina využije možnosti videohovoru, bude pro pacienty pobyt příjemnější,“ dodala Linda Zítová, ředitelka ošetřovatelské péče Nemocnice Mělník, kterou provozuje skupina Vamed Mediterra.

Komunikace s blízkými v době koronaviru
- ve zdravotnických a podobných zařízeních není možné navštěvovat příbuzné
- řada institucí proto umožňuje kontakt s blízkými prostřednictvím moderních technologií
- využívají toho nemocnice i domovy pro seniory
- zdravotníci jsou ochotni lidem pomoci s ovládáním techniky