Omezení sice chápala a respektovala, zvláště o Velikonocích však čelila potížím. Prodej kůzlat v tomto období je totiž prvním příjmem farmy v roce. Na něj je pak navázána třeba i vyšší splátka úvěru. „Aby se nám podařilo v krátkém čase kůzlata prodat, snížili jsme jejich cenu o čtvrtinu a oslovili okolní obce s prosbou o vyhlášení prodeje. Inzerovali jsme na sociálních sítích a požádali o pomoc kamarády i rodinu. Díky jejich ochotě a vstřícnému přístupu se nám podařilo se značnou ztrátou kůzlata prodat,“ připustila Jarošová.

Díky další snaze se farma dostávala do širšího povědomí. „Týkalo se to exkurzí školek nebo naší plánované akce Otevřených vrat k začátku výrobní sezony. Chtěli jsme na ní prezentovat novinky v nabídce, připomenout stávající produkty a nalákat nové zákazníky,“ poznamenala farmářka.

Zásahem bylo i rušení trhů. Na farmě tak nevěděli, jestli v době plné omezení a nižších příjmů bude o jejich výrobky vůbec zájem. „Přišli jsme o přímý styk se zákazníkem a dosavadní propagace na našich webových stránkách a sociální sítích nebyla, podle loňských zkušeností, dostatečně účinná. Tehdy jsme se obrátili na Hanu Tomanovou s žádostí o radu a pomoc,“ prozradila Jarošová.

Tomanová je manažerkou Místní akční skupiny (MAS) Slavkovské bojiště, která sdružuje pětačtyřicet obcí v regionu. „Jde nám o pomoc s propagací a možností dostat aktuální nabídku produktů a služeb do povědomí,“ uvedla Tomanová.

K tomu slouží projekt Slavkovské tržiště a stejnojmenný web. „Nabídky tam byly rozděleny na kategorie restaurace, nápoje, hotely a potraviny. Uvedený seznam není konečný a stále ho aktualizujeme,“ prozradila manažerka. Registrace je pro zájemce z řad podnikatelů bezplatná. Oslovují je zástupci místní akční skupiny, ale hlásí se jim také sami.

Tuto možnost oceňuje i Jarošová. „Potřebujeme dostat informace o naší farmě a výrobcích k co nejširší skupině potenciálních zákazníků. Přesně na to je zaměřeno Slavkovské tržiště, pomůže nám i dalším lokálním výrobcům, restauracím, hotelům a dalším poskytovatelům služeb s reklamou v relevantní vzdálenosti,“ vysvětlila.

Do podpory se zapojují i obce. Příkladem jsou Hrušky. „Snažíme se propagovat místní zpracovatele a prvovýrobce a aktivně se zapojovat do rozvoje venkova,“ doplnil starosta Josef Kauf.

Akce vzbudila pozitivní ohlas. „Pomáhají nám též naši kamarádi a stálí zákazníci se svými nákupy, reklamou, sdílením našich příspěvků, dokonce dělají hromadné objednávky pro více lidí, kterým poté naše výrobky doručují. Ani jsme nečekali takovou vlnu podpory, je to radost,“ zdůraznila Jarošová.

Místní akční skupina spolupracuje na rozvoji venkova a zemědělství. „Je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových organizací, soukromé podnikatelské sféry a veřejné správy. Pomáhá s rozvojem venkova, zemědělství a získáváním finanční podpory z Evropské unie a z národních programů,“ dodala Tomanová.