Celoroční hra Recyklohraní vyhlásila vítěze letošního ročníku. Do soutěže se přihlásilo více než 1 600 mateřských, základních a středních škol z celé republiky, mezi nimi i ty z Libereckého kraje. V krajském srovnání se nejlépe dařilo Základní škole a Mateřské škole Studenec (okres Semily), která byla úspěšná i v celostátním srovnání, když skončila na 5. místě. Cílem soutěže je povzbudit učitele a jejich prostřednictvím i žáky k udržitelnému chování.
V rámci soutěže studenti a žáci v průběhu roku plnili nejrůznější úkoly s environmentální tematikou a současně se zapojovali do sběru vysloužilého elektra, baterií, mobilů a tonerů. Za tyto aktivity pak sbírali body pro svoje školy. Jako odměnu nejlepších 400 škol v rámci republiky obdržely diplomy a poukázky do nákupního řetězce.
Vedle celostátní soutěže probíhala i regionální soutěž a první tři školy s největším počtem bodů získaly finanční příspěvek v hodnotě 5 tisíc korun na exkurzi, která je tematicky zaměřená na udržitelné spotřebitelské chování. Děti těchto vítězný škol tak mohly osobně navštívit sběrný dvůr a čistírnu odpadních vod.
„Praktická zkušenost je pro děti i studenty důležitá, protože kromě informací získávají i osobní zážitek, který jim pomáhá snadněji měnit své návyky a více se zajímat o dění ve svém blízkém okolí. Proto nám dává smysl podporovat proces učení i touto formou,“ uvedla ředitelka Recyklohraní, Hana Ansorgová. Příspěvek lze využít na úhradu dopravy, případně vstupného.
Třetí místo získala Mateřská škola Všelibice s 3 803 body. Druhé místo obsadil Výtvarný kroužek Šikulové ze Svijan s 7 148 body a první místo získala Základní škola a Mateřská škola, Studenec ze Semil s 10 852 body. Jako další školy z libereckého okresu se Základní speciální škola Frýdlant umístila na čtvrtém místě s celkovým počtem bodů 3 172 a na osmém místě se umístila ZŠ, Komenského, Jablonné v Podještědí s 2 681 body. Základní škola Vysoké nad Jizero skončila na 5. místě
Svoje aktivity v rámci soutěže dokládaly děti jednotlivých škol a školek prostřednictvím fotodokumentace.
Jednotlivé školy a školky posílají pečlivě zpracované dokumentace svých aktivit, kde nechybí ani spousta fotografií. Děti z vítězné semilské ZŠ a MŠ Studenec se dokonce zapojily do Celoročního cíle na téma předcházení vzniku odpadů se zaměřením na textilní průmysl.
„V průběhu celého školního roku žáci například splnili průběžný úkol Recyklohraní s názvem Po stopách Plýtváka šatního nebo měli možnost seznámit se s problematikou recyklace textilu prostřednictvím exkurze do Diakonie Broumov. Vyvrcholením byl projektový den ve výročí největší havárie v textilním průmyslu v Bangladéši," vysvětlila mluvčí projektu Recyklohraní Jana Čechová a doplnila, že k tomu navíc si žáci vyzkoušeli také upcykling oblečení nebo zorganizovali jeho swap.
Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který spolufinancuje Státní fond životního prostředí ČR od října 2021 do prosince 2024. Cílem projektu je etablovat vzdělávání v oblastech udržitelné spotřeby, předcházení vzniku odpadů a oběhového hospodářství na školách, aby v něm mohlo být pokračováno i po roce 2024.