Transborder je tvořený dřevěnou kabinkou, která se pohybuje od břehu ke břehu na kladce. Kabinku ovšem dávají do pohybu sami cestující, a to tak, že se ke břehu přitahují lanem. Dostat se na druhý břeh tedy stojí špetku vlastní námahy. Transborder navrhl pražský architekt Martin Rajniš. Zařízení může najednou přepravit až šest osob a jeho výstavba trvala pouhých osm dní. Lávka by měla odolat i velké vodě. Transbordér, který se používá místo můstku ve světě už stovky let, stál zhruba 650 tisíc korun. Překonává vzdálenost 23 metrů.

Obyvatelé místní části Kolonka lávku využívají mimo jiné k cestě na vlak, který má nad řekou zastávku. Je to ale především lákadlo pro turisty, hlavně děti.

Nedaleko unikátního zařízení, asi 200 metrů, je zřícenina hradu Hamrštejn ze 14. století. Dnes z něj zůstaly pouze torza obvodových zdí, zbytky dvou věži a zdi obytné budovy. Nejlépe se lze k hradu i transborderu dostat po žlutě značené trase z centra Machnina, která je zároveň součástí cyklostezky Odra-Nisa. Stezka kopíruje romantické meandry Lužické Nisy. Z druhé strany, od Andělské hory, vede k lávce modrá stezka.

Transbordér se v historii často používal k překonávání vodních toků, kterými pluly velké lodě. Postavit transbordér bylo podstatně levnější a rychlejší, než stavba vysokého mostu. Převézt se na druhou stranu bylo koneckonců i pohodlnější, než šplhání vzhůru a pak zase dolů. Inspirací pro český transbordér se stal jeho německý kolega z Porúří, který dopravuje lidi přes řeku Niers u Mönchengladbachu.

Veronika Nováková