Jablonecké Muzeum Skla a bižuterie se na veletrhu Ambiente prezentovalo výstavou už potřetí díky dlouhodobé, úspěšné spolupráci s českým zastoupením Messe Frankfurt. Veletrh je prestižním partnerem projektu Mezinárodního trienále skla bižuterie, muzeum na něm představilo to nejlepší z výstavy TRENDY.DESIGN.PRODUKCE.

„Velice si vážíme možnosti představovat své projekty světovému publiku na takto prestižní akci. Messe Frankfurt nám navíc poskytuje prostor na prezentaci zdarma, což je výrazem skutečného partnerství,“ uvedla ředitelka muzea Milada Valečková.

Na konci ledna byly na veletrhu k vidění skleněné výrobky 34 českých a zahraničních firem, studií a značek. Konkrétně z Křišťálového údolí šlo o tyto: Novoborský Lasvit, Crystalex a AZ Design, Klimchi a Bystrodesign z Kamenického Šenova, rodinná firma Ladislav Ševčík a společnost Detesk z Železného Brodu, Pačinek Studio z Kunratic u Cvikova, liberecký ateliér Salansky, harrachovská Sklárna a minipivovar Novosad & syn a Floriánova huť z Častolovic u České Lípy.

Muzeum mělo k dispozici výstavní prostor 40 metrů čtverečních. „K prezentaci jsme vybrali 49 výrobků, oceněných mezinárodní komisí na výstavě v Jablonci a doplněných o kurátorské tipy. Vystavovali jsme je na podstavcích v barvách trikolóry, vyrobených speciálně pro tuto příležitost,“ doplnil kurátor výstavy Petr Nový.

Z výstavy Santini a svět jeho architektury (1723 - 2023) v Národním technickém muzeu v Praze: v popředí novodobý hmotový model ideální podoby areálu cisterciáckého kláštera v Plasech, měřítko 1:180, materiál: plast (Plzeň, Západočeská galerie).
Expozice Santini a svět jeho architektury je poctou mimořádně talentovanému muži

Na veletrh Ambiente prezentoval samostatně své aktuální sklo novoborský Crystalex, sklárna Novosad z Harrachova a také Sklárna Jílek z Kamenického Šenova. „Od Ambiente čekáme příliv nových zákazníků, kterým představujeme naši nejnovější produkci, zatím to vypadá jako velmi úspěšný počin,“ říká Kateřina Novosadová z harrachovské sklárny. Ta svou produkci na veletrhu představuje už tradičně, letos ale bylo poprvé pod kreativním vedením turnovského studia LLEV.

Na frankfurtském veletrhu vystavilo deset kolekcí nápojového skla, které ze široké nabídky sklárny vybrali absolventi pražské UMPRUM Eva a Marcel Mochalovi ze studia LLEV. Ve sklárně zastávají pozici hlavních designérů. Na výběru se podílela i kmenová výtvarnice sklárny Ivana Müllerová.

Pod taktovkou manželů Mochalových mění sklárna přístup ke své produkci, ale také samotné komunikaci značky. Kromě aktualizace starších a tvorby zbrusu nových kolekcí, se Sklárna Harrachov ve spolupráci se studiem LLEV dočkala rovněž nového loga, webových stránek, produktového katalogu, fotografií i architektury veletržního stánku.

Jedna z nejstarších skláren ve střední Evropě, šenovská Sklárna Jílek, dovezla na frankfurtské výstaviště kolekci značky Anna von Lipa, kterou od loňského roku vlastní. Ručně vyráběné pastelově barevné vázy, džbány i sklenice pro ni ale stále navrhuje původní hlavní designérka a zakladatelka značky, Dánka Jytte Correl.

Ve Frýdlantu se v září uskutečnil již tradiční charitativní běh nazvaný Ceebius Run.
FOTO: Charitativní běh ve Frýdlantu podpořil malého Adámka. Vynesl 20 tisíc

„Mám radost, že se na veletrhu Ambiente prezentují jak naše přední sklářské firmy, tak také Muzeum skla a bižuterie. V Křišťálovém údolí vznikají v rukách sklářů výrobky nejen podle tradičních vzorů. Jednotliví výrobci si uvědomují proměnu trhu a odpovídají na poptávku také vynikajícími výrobky v současném špičkovém designu,“ říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Další společnost z Křišťálového údolí Crystalex Nový Bor představila na Ambiente své aktuální nápojové sklo, například kolekce Peony a Horeca a 4 for 1. Novinkou byl také black box, tedy speciální tmavá místnost, kde se mají návštěvníci cítit jako v tropickém lese. Po stranách místnosti bylo vystavené sklo s přírodními motivy, které bylo i součástí festivalu Crystal Valley Week 2023, tehdy prezentované přímo mezi exotickými rostlinami liberecké botanické zahrady. Na veletrhu Ambiente ho ale doplnily zvuky přírody a další expozice nezdobených váz, po kterých létali díky projekci motýli a kolibříci. Z živých květů umístěných ve vázách jakoby sáli nektar, kolem poletovaly také volavky. Vázy byly navíc nasvíceny ve firemních barvách Crystalexu.

Tímto nezvyklým, vlastně relaxačním prostorem vešli návštěvníci přímo do expozice nápojového skla. „Byli určitě hodně a mile překvapení. Náš stánek se líbil,“ říká Michaela Šlegr z Crystalexu: „Máme za sebou i úžasnou párty, kdy jsme se spojili s barmany. Míchali nápoje do našeho nápojového skla a vysvětlovali publiku, které sklo je na konkrétní koktejly vhodné. Nadšení bylo velké!“

Křišťálové údolí

Křišťálové údolí je oblast světově jedinečné koncentrace a pestrosti sklářské, bižuterní, kamenářské a šperkařské tvorby a výroby. Současně je založeno na dokonalém tradičním řemesle a umu místních lidí, které představuje široké veřejnosti.

Značku Křišťálového údolí prezentuje Agentura regionálního rozvoje Libereckého kraje jako zásadní lákadlo pro místní i turisty z Česka i zahraničí. Cílem je propagovat a podporovat tradiční tvůrce, ale také ukázat jejich práci návštěvníkům v jiném úhlu pohledu, z co největší blízkosti, takříkajíc na dosah ruky.

Lucie Fürstová