„Zájem o aplikaci nás velmi těší a věřím, že ji veřejnost bude používat minimálně stejně aktivně i do budoucna. Pro občany je to příležitost, jak se snadno a rychle zapojit do péče nejen o veřejný prostor, ale i o celkovou úroveň života ve městě. Politici ani úředníci nemají oči všude. Proto si vážíme každého podnětu od občanů, kteří nás díky této službě můžou upozornit na nedostatky a chyby, kterých si sami nevšimneme. Díky aplikaci lidé navíc mají rychlou kontrolu, jak jsme jejich podnět vyřešili,“ říká primátor Liberce Jaroslav Zámečník.

Služba funguje tak, že občan, který si všimne nějaké závady na majetku města nebo nepořádku v ulicích, to vyfotí a odešle požadavek přes mobilní aplikaci nebo webové rozhraní. Správkyně aplikace pak daný požadavek předá buď na odbor ekologie a veřejného prostoru, to je v případě, že jde třeba o nepořádek kolem popelnic nebo černou skládku na pozemku města anebo požadavek předá Technickým službám města Liberce, a to je většinou případ nějaké závady na silnici nebo chodníku. Odstavená auta řeší odbor správy veřejného majetku a deset závad bylo už také předáno na odbor majetkové správy, tady se jedná například o staré novinové stánky, výlepy a špatný stav budov v majetku města.

„Systém navíc umožňuje online kontrolu došlých podnětů na mapě. Každý se tak může kdykoli podívat, co se s nahlášenými požadavky zrovna děje,“ vysvětluje náměstek primátora pro technickou správu a informační technologie Jiří Šolc.

Rozhledna na Císařském kameni.
FOTO: Na vrchol Císařského kamene láká návštěvníky rozhled i historie

Ze zmíněných 5500 hlášení jich 3200 už bylo vyřešeno. Ostatním se úřady nadále věnují. Někdy se totiž požadavek na opravu týká budoucí rekonstrukce celé ulice nebo chodníku. Přes 2000 podnětů bylo uzavřeno z důvodu duplicitního zadání. Aktuálně město Liberec řeší 181 nových hlášení. 

V poslední době se technické služby zabývaly kanalizací, především poškozenými vpustmi (Okružní, Františkovská) nebo výměnou rozbitých dopravních značek. Klasikou jsou opravy děr na silnicích a chodnících. 

„Bohužel, řadu závad způsobují občané sami. Těžko odhadnout, jaký zmatek mají v hlavách lidé, kteří bezdůvodně zničí dětem houpačku nebo prolézačku na hřišti, odhodí starou lednici do křoví nebo rozmlátí odpadkový koš. I takové závady jsou samozřejmě napraveny,“ říká náměstek Jiří Šolc.

Ilustrační foto.
Do výzkumu se zapojili i šimpanzi ze Zoo Liberec

„Po změně zákona a přes všechny byrokratické složitosti jsme na podzim loňského roku začali odstraňovat z libereckých ulic dlouhodobě odstavená vozidla. A právě tyto autovraky mohou lidé také hlásit přes Marushku,“ dodává náměstek Jiří Šolc.

V současnosti má radnice vytipovaných přes 100 autovraků. Občané jich přes aplikaci nahlásili už víc jak 380. „Majitele vozidla vždy napřed vyzveme k odstranění, a to dopisem i nálepkou, a když nereaguje, tak přistoupíme k odtahu a později i k sešrotování. Veškeré vzniklé náklady bude město vymáhat po provozovateli vozidla,“ popisuje náměstek Jiří Šolc.

Pokud chcete pomoci při řešení nedostatků v ulicích, můžete si na svůj chytrý telefon stáhnout v App Store či Google Play aplikaci Marushka Photo. Slouží k ukládání obrázků se souřadnicemi a krátkou poznámkou. Přehled nahlášených požadavků se zobrazuje na mapovém portálu města www.liberec.cz/mapy/.

Požadavky je možné hlásit i přes internet na webu https://hlaseni.liberec.cz/ kde uvidíte i přehled nahlášených požadavků.

Jana Kodymová