Pokud máte rádi moře, ale vadí vám tropické teploty na jihu Evropy, je pro vás výbornou alternativou Balt. Kdysi vysmívaná destinace si znovu získává oblibu a reagují na to i dopravci.

České dráhy od 24. června až do konce letních prázdnin budou znovu vypravovat přímé spoje z Bohumína do několika polských letovisek. „Jedná se o noční sezonní rychlíky Wydmy z Bohumína přímo na poloostrov Hel a do letoviska Łeba, a rychlík Pirat do letoviska Kołobrzeg,“ uvedl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Čeští turisté už ve třetí sezoně vyjeli přímým vlakovým spojením do Chorvatska. První souprava byla vyprodaná. Zastavila i v Rijece. Dopravce Regiojet už na léto prodal zhruba padesát tisíc jízdenek
PŘEHLEDNĚ: Z Česka vlakem i autobusem k moři. Podívejte se na trasy i akční ceny

Rychlík 405 Pirat odjíždí z Bohumína ve 21:44, v Kolobrzegu je šest minut po osmé ráno. V Bohumíně má přípoje z celé České republiky. Můžete na něj přestoupit například z Pendolina, které jede z Františkových Lázní přes Cheb, Plzeň, Prahu, Pardubice a Olomouc, od vlaku Eurocity z Vídně přes Břeclav, Otrokovice a Přerov, nebo od rychlíku z Brna přes Vyškov a Přerov. Jízdenka vás přitom přijde velmi levně. Na polovinu července jsou ještě k dostání lístky k sezení za pouhých 605 korun za jeden směr včetně místenky.

K Baltu za šest stovek

Rychlík 403 Wydmy spojuje Bohumín s oblíbeným trojměstím Gdaňsk, Sopoty a Gdyně, kde se rozděluje na dva spoje – jeden pokračuje na poloostrov Hel, druhý do letoviska Łeba. Z Bohumína vlak odjíždí osm minut před osmnáctou hodinou, do Gdaňsku dorazí ve 3:50, do Gdyně ve 4:19, na Hel v 6:18 a do stanice Łeba v 6:42. V Bohumíně jsou opět přípoje z celé Moravy a s hodinovým čekáním i z Čech (Leo Expressem).

Také v tomto případě jsou ještě zhruba s měsíčním předstihem k dostání jízdenky za 605 korun za dospělého cestujícího. V tomto spoji jedou navíc i lůžkové vozy polského dopravce PKP. Za pohodlné spaní na lůžku si připlatíte zhruba pět set korun.

Měsíc po Německu za 9 Eur

S velmi zajímavou nabídkou přišlo pro letošní léto německé ministerstvo dopravy a digitálních záležitostí. Od června zatím do konce srpna zavedlo jízdenky za speciální cenu pouhých 9 eur (cca 220 korun), které jsou platné celý kalendářní měsíc a dá se na ně jezdit po celém Německu.

Platí v regionálních vlacích (kategorie RB – Regionalbahnen, RE – Regionalexpress a IRE – InterRegioExpress), dále ve všech spojích městské hromadné dopravy a také místních autobusech. Neplatí zatím v dálkových vlacích kategorií ICE, EC a IC a v komerčních spojích.

Čeští turisté už ve třetí sezoně vyjeli přímým vlakovým spojením do Chorvatska. První souprava byla vyprodaná. Zastavila i v Rijece. Dopravce Regiojet už na léto prodal zhruba padesát tisíc jízdenek
Pivo za stovku. Chorvatsko zdražilo, ale očekává rekordní počet českých turistů

Jízdenku si mohou pořídit i cizinci. Za cenu čtyř až pěti Plzní tak můžete celý kalendářní měsíc neomezeně poznávat krásy našich západních sousedů a zajet si třeba i na Rujanu nebo na ostrov Sylt, který je v Německu vyhledávanou rekreační oblastí.

Spoje si snadno najdete na vyhledávači německých drah www.bahn.de, nezapomeňte ale zaškrtnout kolonku Nur Nahverkehr. Z Bad Schandau, což je první stanice za Děčínem, se tak dostanete k moři třeba ve Stralsundu jen s třemi přestupy za rovných osm hodin, a to ještě máte k dobru hodinu při přestupu v Berlíně na protažení nebo zakoupení občerstvení.

Za osm hodin na Rujaně

Nemyslete si přitom, že se budete v regionálních spojích kodrcat nějakou lokálku rychlostí závodního šneka. Některé spoje označené jako RE jezdí na velmi dlouhých linkách, často i stovky kilometrů s jízdní dobou několika hodin a vysokou průměrnou rychlostí. Mezi ně patří například rychlé spoje z Mnichova do Norimberku nebo právě k Baltu, kde tyto vlaky jezdí z Wittenbergu přes Berlín až do Stralsundu na baltském pobřeží, což je trasa dlouhá téměř pět hodin.

Ilustrační snímek
PŘEHLEDNĚ: Po Německu za devět euro. Jak funguje jízdenka, kterou využijí i Češi

Německá vláda zdůvodnila zavedení neobvykle levné jízdenky tím, že chce ulevit občanům od vysokých cen za energie a pohonné hmoty a dostat nové cestující do veřejné dopravy. „Chceme a potřebujeme silnou veřejnou dopravu! A ukázalo se, že v tomto je devítieurová jízdenka úspěšná,“ prohlásil německý ministr dopravy a digitálních technologií Volker Wissing.

Přeplněné spoje

Po spuštění projektu levné jízdenky si ale mnozí cestující stěžují, že spoje jsou přeplněné a není možné najít místo k sezení. Na sociálních sítích se dokonce objevily příspěvky lidí, kteří se do vlaku vůbec nevlezli a museli čekat na další spoj a doufat, že bude prázdnější. Ukázalo se to zejména o prvním červnovém víkendu, který byl v Německu navíc prodloužený o pondělní státní svátek. Nástupiště zaplnily davy cestujících, kteří se snažili vměstnat do vlaku. Jeden z dopravců dokonce u některých spojů zakázal přepravu jízdních kol, aby byl schopný pobrat co nejvíce cestujících.

Poznámka: Ceny jsou platné ke dni 14. 6. 2022