Zimní sezóna je pro zloděje automobilů obdobím, kdy stejně jako lyžaři odjíždějí do lyžařských středisek. Jejich cílem však není bílá stopa. Zajímají se zde mnohem více o dvoustopá vozidla.

„Obětí této trestné činnosti se stávají ve velké míře cizinci,“ sdělila tisková mluvčí krajského ředitelství Policie ČR pro Severní Čechy v Ústí nad Labem Jarmila Hrubešová.

Drahá auta a odložené věci

„Jejich vozidla se většinou pohybují svojí hodnotou ve vyšších kategoriích, což je samozřejmě pro zloděje lákavá příležitost. Také je u nich výrazný výskyt počtu vykradených vozidel. Zloději se nejčastěji zajímají o autorádia, ale právě turisti mnohdy nechávají ve svých automobilech odložené věci, které zloděje zaujmou,“ podotkla.

Jak však doplnila, v žádném případě ze statistik nevyplývá, že by zloději nechali bez povšimnutí auta českých turistů.
Tento druh kriminality se stává rok od roku větším společenským problémem.

Liberecký kraj: Přes tisíc krádeží

„Za uplynulý rok zloději ukradli jen v Libereckém kraji přibližně tisíc tři sta automobilů. To je o dvě stě víc, ve srovnání s předchozím rokem,“ uvedla severočeská policejní mluvčí. Převedeno na procenta je to patnácti procentní meziroční nárůst.

Ani statistika vozidel, které sice nikdo neukradl, ale vykradl není pro Liberecký kraj lichotivá. „Počet vloupání do vozidel je obdobný. Pohybuje se okolo tisíc dvě stě vloupání do motorových vozidel za rok v Libereckém kraji,“ upřesnila Jarmila Hrubešová.

BMW z Jílové či octávie z Ještědu

Za všechny lze jmenovat dva příklady z tohoto týdne. V pondělí zaparkoval německý turista své BMW typu X5 před penzionem v Jílovém u Držkova. Druhý den ráno zjistil, že mu jeho vůz někdo ukradl. Noc v Jílovém ho tak vyšla na jeden milion korun.

Podobně na tom byl v úterý muž, který si jel zalyžovat na Ještěd. Když se vrátil ze sjezdovky, zjistil, že jeho octávie již na parkovišti u lanovky není. Odcizené vozidlo mělo hodnotu přes čtvrt milionu korun a dalších třicet tisíc korun vyčíslil majitel vozu jako škodu na věcech, které v automobilu ponechal.

Oba bývalí majitelé automobilů mají nyní jen minimální šanci, že se jejich vůz někdy najde.

Odhalíme pouze dvacet procent

Jen každé páté odcizené auto se podaří policii vypátrat. „Podle našich šetření je velice časté, že automobil ještě týž den, kdy došlo ke krádeži mizí v zahraničí nebo skončí v nějaké stodole na odlehlém místě, kde z něj zloději nadělají náhradní díly. Proto je také tak nízké procento odhalení krádeží,“ vysvětlila Jarmila Hrubešová.

Pokud se někde v republice vyskytne markantně vyšší počet krádeží automobilů, sestavují se na dopadení zlodějů speciální policejní týmy. Jak však doplnila mluvčí, v současné době na Liberecku žádný takový tým není.

Zloděje odradí jen zabezpečení

Podle Hrubešové mohou řidiči ovlivnit výběr zloděje, zdali ukradne právě jejich automobil pouze jeho kvalitním zabezpečením.
„Samozřejmě doposud neexistuje takové zabezpečení vozidla, které by zloději nedokázali překonat. Jejich zručnost a technické znalosti se vyvíjejí shodně s tempem vývoje zabezpečení. Zloději však vždy upřednostní dražší automobily s minimálním zabezpečením. Při odcizení vozidla je pro ně rozhodným faktorem také čas. Čím déle trvá samotná krádež vozidla, tím větší je pravděpodobnost, že si zloděje někdo všimne,“ vysvětlila Jarmila Hrubešová.

Podle jejího doporučení je ideální kombinací několik druhů zabezpečovacích systémů. „Optimální je kombinace mechanického a elektronického systému. Například páka na volantu, zamykání zpátečky a k tomu elektronický alarm,“ uvedla mluvčí.

Nejlepším způsobem zabezpečení je v dnešní době satelitní sledování vozů. To však pro svou vysokou cenu zatím nenašlo masivního využití.

 

 

 

Jan Široký