Roste též množství ukradeného zboží a obchodní řetězce tak každý rok během Adventu přicházejí na tržbách o desítky milionů korun.

„Minimálně jednou týdně nás volají z některého supermarketu na Liberecku, že ostraha zadržela zloděje. Někdy jde jen třeba o zboží v hodnotě několika stokorun, často dokonce jenom korun. Jestliže se pachatel v minulosti dopustil podobné majetkové trestné činnosti, je třeba i krádež jedné čokolády kvalifikovaná jako trestný čin,“ řekla mluvčí libereckého oddělení Policie České republiky Vlasta Suchánková.

Nejvíc láká alkohol

Když policisté na služebně zjistí, že pachatel byl v posledních třech letech za podobnou trestnou činnost už trestán, je jimi obviněn z krádeže a hrozí mu odnětí svobody ve výši až dvou let.

Podle Vlasty Suchánkové se v hypermarketech zloději nejvíce zaměřují na alkohol, dražší čokolády, šišky salámu, a pak také na různé drogistické zboží – lákají je třeba šampony, sprchové gely nebo vody po holení. Věci, které chtějí odnést bez placení, strkají pod bundy nebo do tašek.

„V poslední době byli mezi zloději na Liberecku takřka samí recividisté. Jeden se třeba pokusil uzmout najednou až 15 tabulek čokolád,“ dodala policejní mluvčí.

Pokud přistižený pachatel krádež spáchal poprvé, záleží na výši škody a jeho čin může být řešený jen jako přestupek.

„Hrozí mu napomenutí a až dvoutisícová pokuta,“ uvedla Ludmila Knopová, mluvčí jablonecké policie.

Obchody zvyšují ostrahu

Obchodní řetězce o zvýšeném počtu krádeží v předvánočním období dobře vědí. Proto právě v tomto čase zvyšují v obchodech ostrahu.

„Riziko krádeží vždy roste v období, kdy do obchodů proudí více zákazníků, tedy především před Vánocemi,“ potvrdila mluvčí Tesco Stores Jana Matoušková. „Rozhlasem nabádáme zákazníky k opatrnosti, k tomu, aby nenechávali své tašky s peněženkami bez dozoru. Současně je upozorňujeme, že auto na parkovišti není trezor. Stoupá totiž také počet vykradených aut,“ doplnila.

Podle Jany Matouškové, v obchodech společnosti mizí před Vánocemi nejčastěji, vedle alkoholu, čokolád a kosmetiky, také drobná dražší elektronika.

„Na zloděje se připravujeme také tím, že posilujeme naši ostrahu,“ poznamenala tisková mluvčí společnosti Jana Matoušková.

Nad zbožím i nad bezpečností zákazníků v hypermarketech nedohlížejí jen členové ostrahy, ale především důkladný kamerový systém.

„V porovnání s jiným obdobím v roce vzrůstá počet krádeží před Vánocemi zhruba o desítky procent. Nejčastěji mizí alkohol, cukrovinky a elektronika,“ řekl mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr.