VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za četníky do Saint Tropez vyjeli z Frýdlantska v „kachně"

Krásný Les - Dobrodružná cesta na jih Francie trvala manželům Vojáčkovým se sedmiletou dcerou Adélkou z Krásného Lesa na Frýdlantsku tři dny.

4.8.2013
SDÍLEJ:

Za četníky do Saint Tropez vyjeli z Frýdlantska v „kachně“Foto: archiv rodiny

Na trasu dlouhou celkem 3 800 kilometrů totiž vyrazili v autě, které hned vedle Louise de Funes hraje snad v každém dílu filmové série o četnících ze Saint Tropes. V Citroënu 2C. V autě, které se ve Francii vyrábělo 52 let a nikdo mu neřekne jinak než kachna.

„Kachna si to žene maximálně devadesátikilometrovou rychlostí a navíc, každou chvíli jsme museli tlačit," popisuje zážitek Kateřina Vojáčková. Veterán ale nakonec do cíle dojel, a dokonce na chvíli zapózoval před legendární četnickou stanicí .

„ Ke slavné četnické stanici se sice nesmí zajíždět, ale přes porušení dopravních pravidel se nám to povedlo," popisují Vojáčkovi. Před budovou zrovna postával uniformovaný četník s maskou herce. „Současné uniformy jsou jiné, než ty, co známe z filmu, ale pro zábavu používají ty původní. Když jsem se s ním fotila, bála jsem se, kolik bude chtít peněz, ale muž měl poblíž jen takovou krabičku na dobrovolný příspěvek," doplnila cestovatelka.

Místo kufru nářadí

Výpravě předcházela důkladná příprava. „Manžel dával „kachnu" několik let dohromady v garáži. Když byla pojízdná, rozhodli jsme se právě pro místo, které je nám blízké," říká a vzpomíná, jak do auta postupně nosila věci na čtrnáct dní a vzápětí je musela oželet. Nebylo místo na náhradní díly.

„Myslela jsem, že manžel poveze nějakou malou škatulku se šroubky, ale nabral půlku další kachny, díly byly poskládané všude! Ale bylo to dobře, protože jsme museli na cestě řešit hned několik technických závad," pokračuje vyprávění.

Tlačili i četníci

Poprvé kachna zradila na tříproudové silnici v Nice, kde se popojíždělo v kolonách, protože se chystal slavný cyklistický závod Tour de France. „Prostě nám to chcíplo a nešlo nastartovat, musela jsem vyběhnout v tom provozu ven a tlačit. Francouzi koukali, co se to děje, proč vylézám, ale nikdo kupodivu za celou dobu nezatroubil, i když jsme to tam pěkně blokovali," vzpomíná.

„Dokonce jeden Francouz vystoupil a pomohl mi tlačit, čekali jsme na zelenou na semaforu a rychle jsme auto dotlačili k dalším světlům a pořád nic, musela jsem se smát. Pak jsem v dálce viděla četníky, ty opravdové," vypráví Kateřina. Vyděsila se, když jí došlo, že manžel chcíplou kachnu točí směrem k nim. Rukama nohama se s nimi domluvili, aby rodině na chvíli otevřeli zatarasenou ulici, jež vedla z kopce. Věřili, že auto chytne. Nasedli a zatlačili je samotní policisté. Povedlo se a jelo se dál.

Pozornost budili všude. „Dokonce i Japonci si nás fotili, ukazovali, že jsme jedničky," vzpomíná a popisuje další epizody s neposlušným autem: „Vysypalo se ložisko, startér pořád zlobil, ale k hádkám nedošlo."

Blázni do kachen

„Vždycky se našel někdo, kdo se nabídl s pomocí, všichni byli ochotní, opravdu jsme se nesetkali s nějakým nepříjemným chováním místních," dokončuje vyprávění o jízdě s kachnou Kateřina Vojáčková. Už teď plánuje další cestu a opět do Francie.

„Chtěli bychom vyjet ještě v srpnu, když je ta možnost, do toho si zajedeme i na nějaký sraz veteránů. Manžel pracuje na další kachně, je do nich blázen," uzavírá.

Citroën 2CV čili Kachna

…bylo malé francouzské auto produkované ve Francii značkou Citroën v letech 1948 1990. První funkční prototypy v počtu 250 kusů vyjely z výrobní linky už v roce 1939. Většina byla ale zničena, aby se nedostala do rukou Němcům po okupaci Francie. Dochovaly se jen 4 exempláře. Původní požadavek zněl, aby vozidlo převezlo čtyři venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jen jedno jediné vejce v ošatce. Sériově vyráběný Citroën 2CV byl veřejně představen na autosalónu v Paříži roku 1948. O vůz byl obrovský zájem, zájemci na něj museli čekat až 2 roky. Od roku 1952 se vozy začaly vyvážet, nejprve do Nizozemska. Do roku 1968 bylo prodáno 2 a půl milionu kusů. Jak začínala poválečná Francie prosperovat, ukázala se akutní potřeba zdokonalení a vylepšení tohoto malého auta. Proto se 2CV postupně zdokonalil do modelu Ami a do Dyane, která měla 2CV nahradit. V obou těchto modelech byl použit stejný dvouválcový vzduchem chlazený motor typu boxer. Celkově bylo vyrobeno přes 5 milionů kusů. Oficiálně byla výroba ukončena v roce 1990.

Autor: Romana Prošková

4.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Staročeské trhy

Unikátní staročeské trhy začínají už zítra. Ty příští ale může ohrozit EET

ZLATÁ KILOVÁ cihlička z plastu. Zájemce naletěl.

Chtěl levné zlato, ale narazil na podvodníka

Centrum Liberce ožilo pouličním uměním

Liberec - /GALERIE/ Třetí ročník Dnů pouličního umění každoročně přispívá atmosféře centra Liberce.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Šimek sonduje, jak to chodí v San Jose: Budu teď hodně bombardovat Hertlika

Liberec - /ROZHOVOR/ Liberecký bek Radim Šimek byl po sezóně na roztrhání, kroužilo kolem něj hned několik týmů NHL. Nakonec závod o smlouvu vyhráli Žraloci ze San Jose. Vyhráno ale nadějný bek ještě rozhodně nemá, své místo si bude kvůli dvoucestné smlouvě vybojovat.

Vlak z Liberce na Mácháč pojede i letos

Liberecko, Českolipsko - Pro velký úspěch bude i tyto prázdniny jezdit spěšný vlak Liberec Doksy.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies