„Byla jsem s malým v centru u doktora, domů to mám tak půl hodiny pěšky, jenže se začalo zatahovat, tak jsem chtěla jet autobusem," popisuje svůj zážitek Šárka Košnarová, maminka ročního chlapce a pokračuje: „Přišla jsem na terminál ve Fügnerově ulici a zjistila, že nám jede nízkopodlažní dvanáctka za patnáct minut. Na stejný autobus se mnou čekal ještě mladý muž na vozíku. Když přijela zmíněná linka, nestačila jsem se divit," pokračuje Košnarová.

Podle jejího vyprávění řidič vyběhl a sakroval, že co to vůbec po něm ten invalida chce. Sundal plošinu, pán i s ženou a kočárkem nastoupili do poloprázdného autobusu.

„Řidič zasedl k volantu a místo toho, aby se rozjel, začal na mě křičet, že nikam nepojede, dokud si nevystoupím. Že autobus není pro kočárky a že se budeme divit (pozn. redakce: mínil matky), až nám ježdění autobusem úplně zakážou! Byla jsem tak v šoku, že jsem se nezmohla na více než to, že si budu stěžovat," rozhořčeně vypráví Košnarová.

Otřesena jednáním řidiče zamířila rovnou na informace ve Fügnerově ulici, kde už s brekem popsala vzniklou situaci pracovnicím za přepážkou. Vyzvedla si formulář na podání stížnosti a raději pěšky za deště s kočárkem šla půl hodinovou cestu domů ze strachu, že by se podobná situace mohla opakovat.

Obdobnou zkušenost má také matka dvouleté holčičky Jiřina Prokešová.

„Stalo se mi to už několikrát. Do centra jezdíme s kočárkem skoro každý den. Tento řidič mi několikrát odmítl počkat než vystoupili cestují a já s kočárkem mohla vylézt ven. I přes volání a upozornění nejen mě samotné, ale i dalších lidí jen odfrkl, že nemám do toho autobusu vůbec lézt, když z něj neumím ani vystoupit, a rozjel se dál," říká Jiřina Prokešová.

Liberecké matky se k podobným zkušenostem vyjadřují ve své skupině na facebooku, ale málo která z nich si opravdu stěžuje u dopravního podniku.

„Poslední stížnost na řidiče, který se nějak hrubě zachoval k mamince s kočárkem, tu máme z června," říká mluvčí Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Martina Poršová.

„Navíc stížnosti, které se týkají maminek a invalidů, jdou rovnou k řediteli a postihy jsou vysoké. Rádi bychom o těchto věcech věděli, ale pokud si maminky nebudou stěžovat přímo u nás, nemůžeme s tím nic udělat, protože o dané situaci ani nevíme. Na lince tak může nadále jezdit bez postihu řidič s takovým chováním," podotýká Poršová.

„Často se také stává, že řidič ani o mamince s kočárkem neví, protože je třeba dopravní špička a u zastávky stojí několik maminek a ani jedna z nich pak nejede," doplňuje mluvčí.

Ženy s kočárky musí podle přepravního řádu řidiče upozornit, že nastupují.

„Nejlepší je, když stojí u předních dveří a na řidiče zamávají, že pojede. Před výstupem by zase měly dvakrát zazvonit," vysvětluje Poršová.

V praxi to ale podle jejích slov moc nefunguje. „Na vině může být například dopravní špička, neznalost nebo určitá situace na zastávce," vyjmenovává možné důvody mluvčí dopravního podniku.

Podle Poršové by se matky neměly rozhodně bát stížnost podat, pokud došlo k nějakému pochybení ze strany řidiče.

„Je i v našem zájmu, aby cestující byli spokojeni," doplňuje Martina Poršová.