VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vrátit starou tramvaj na koleje je jako postavit pět domů

Liberec – Vrátit historickou tramvaj na koleje představuje asi tolik času, práce a úsilí jako postavit pět rodinných domů.

22.6.2010
SDÍLEJ:

MINULOST NĚKTERÝCH KOUSKŮ TRAMVAJÍ JE NEOBVYKLÁ. Například ten na snímku z roku 1897 sloužil i jako zahradní domek svému majiteli – bývalému zaměstnanci DPML.Foto: Deník/ Petr Šimr

Své o tom ví parta nadšenců z libereckého Boveraclubu, která se už přes 20 let schází každou sobotu po poledni ve vozovně libereckého dopravního podniku. Jednu tramvaj už na koleje vrátili před devíti lety, teď dokončují další. V záloze ale mají ještě desítku vozů, takže nedostatku práce se rozhodně bát nemusí.

Pomoci může přijít každý nadšenec

„Spíš bychom potřebovali víc lidí, to by nám šla renovace podstatně rychleji,“ řekl jeden z členů klubu Jiří Němeček. Přijít pomoci může podle něj každý, není potřeba žádná zvláštní zručnost ani nějaká odbornost.

„Je to hlavně spousta manuální práce, protože celý vůz je třeba rozebrat a očistit, a teprve pak se zase skládá dohromady a doplňují se části, které chybí nebo jsou natolik zničené, že je musíme vyměnit,“ doplnil Tomáš Krebs, který jako jeden z mála členů Boveraclubu v libereckém dopravním podniku i pracuje. „Spoustu věcí jsem se naučil až tady od starších a zkušenějších,“ dodal. Renovace tramvají vyvěrá z lásky k historii a také z objevování tradičních a často už zapomenutých postupů.

Vracejí vozům jejich původní podobu

„Snažíme se vrátit vozy do autentické podoby, používáme proto co nejvíce původních postupů práce a materiálů,“ vysvětlil Němeček. Třeba střechy starých vozů jsou původní, tvořené palubkami, na nichž je tmel a plátno kryté vrstvami laku. „Nabízeli nám sice možnost použít moderní materiály i postupy, to by ale vůz zcela ztratil svůj charakter,“ poznamenal Krebs.

Vrátit na koleje starý vrak, který třeba léta sloužil jako altán na zahrádce, vyžaduje také dost peněz – některé díly je třeba shánět na burzách, jiné se musí znovu vyrobit. „Naštěstí nám pomáhají sponzoři a nějaké peníze vydělá i tramvaj, kterou už jsme zprovoznili,“ řekl Krebs.

Červenobílá Bovera z roku 1929 sloužila léta jako kolejový brus, Boveraclub ji zachránil v 80. letech před sešrotováním. Dnes je z ní chlouba Liberce, která na trať vyráží o svátcích a lidé či firmy si ji objednávají na různé akce. „Zažila už i několik svateb,“ poznamenal Krebs. „Navíc je to jediná provozuschopná historická tramvaj v České republice na úzkém, metrovém rozchodu kolejí,“ dodal.

Už brzy vyjede do města další stará tramvaj. Vrak získal Boveraclub z depozitáře Technického muzea v Brně. Tramvaj 6 MT z roku 1953 byla v takovém stavu, v jakém před lety ukončila v Liberci provoz. Navíc byla nabouraná. „Strávili jsme na ní tisíce hodin, už ale čekáme jen na několik elektrických součástek. Rádi bychom ji přes prázdniny dokončili, aby mohla na podzim vyjet,“ dodal Krebs.

Současně už ve vozovně začaly práce na dalším voze. Zatím je to sice spíš torzo předválečného vlečného vozu, už za pár let se ale i v něm budou moci znovu svézt cestující. Jak rychle, to záleží na tom, zda se najdou další pomocníci. „Je to šance pro všechny, koho už nebaví hrát si jen s modely nebo počítačem,“ dodal Němeček.

Autor: ČTK

22.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Teploměry šplhaly rekordně vysoko. Dokonce i v Harrachově

Čtyři veteráni. Zleva: Kohout, Schüler, Šindelář a Vágner.

Judističtí veteráni vyrazili do Budapešti

Záchranářský vrtulník z Liberce má za rok přes 500 zásahů

Liberec - Letecká záchranná služba v Liberci působí 26 let, za tu dobu vrtulník vzlétl k více než 13.000 případům. "V posledních letech mají záchranářské helikoptéry v kraji ročně mezi 500 až 650 zásahy, převažují akutní," řekl vedoucí letecký záchranář v Liberci Miloš Odstrčil.

Sklo je materiál, který nese hodně symboliky, říkají litevští skláři

Liberec - /GALERIE, ROZHOVOR/ Severočeské muzeum přichází s výstavou skla vynikajících litevských sklářů. Rozhovor s umělci a kurátorem se přímo nabízel.

Lezcům nebude zima. Mají speciální obleky

Liberecký kraj – Jako jediní v Libereckém kraji mají nyní českolipští profesionální hasiči speciální obleky pro lezecké zásahy. Vybavení, které nakoupili díky sponzorským darům od českolipských firem, je určené do ztížených klimatických podmínek, deště, silného větru a mrazu.

NÁZORY: Panenka

Liberecký deník přináší zajímavé názory lidí, kteří jsou ochotni se podělit o své myšlenky, zážitky a zkušenosti. Každý si najde to své. Ať už se jedná o Deník nastávající prvorodičky, Nahlas Petra Vondřicha nebo Sloupek Ireny Eliášové.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies