VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: Hubnutí i zpevnění. CrossFit zaměstná více svalů naráz

Liberec /SOUTĚŽ, REPORTÁŽ NA VLASTNÍ KŮŽI, ROZHOVOR/ - Redaktorka Deníku tentokrát vyzkoušela hodinu CrossFitu v gymu na Hanychovské ulici.

12.8.2014
SDÍLEJ:

CROSSFIT. Nejprve cvičíme s násadou od koštěte. Poté přesedláme na olympijskou osu. Cvičíme i s kettlebellem a medicinbalem. Na konci tréninku jedeme sestavu všech cviků.Foto: Jan Pešek

„Ve fitku zapojíte na každém stroji jen jednu svalovou skupinu, CrossFit dokáže najednou procvičit více svalů. Pro běžného člověka je zpočátku problém zkoordinovat pohyby, když to ale dokáže, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat," vysvětluje mi na začátku hodiny trenér CrossFitu Radek Hadrovský.V gymu je nás na hodině pět. Souběžně s námi cvičí také vcelku křehká dívčina. V další chvíli už mě ale vyvádí z omylu. Přitahuje se na hrazdě jako namakaný muž a zvedá těžké činky. „O tom přesně je CrossFit," říká mi trenér.

Rovnou pokročilá

Ostatní moji kolegové jsou pokročilí, instruktor mě upozorňuje, že první tréninky se začátečníci učí dělat správně například dřep, když tedy nebudu stíhat, nevadí.

SoutěžChcete také vyzkoušet trénink CrossFitu? S Deníkem můžete vyhrát vstup gymu v Hanychovské ulici (areál starých pekáren).
Jaké tři sporty hlavně kombinuje CrossFit?Správné odpovědi posílejte na email Hana.Langrova@denik.cz.
Nezapomeňte připsat celé jméno a telefon, abychom vás při případné výhře mohli kontaktovat.

„Začátky jsou trošku nudnější, než se člověk naučí znovu používat svoje tělo a zkoordinuje pohyby. Stane se tedy, že z deseti lidí, co přijdou CrossFit vyzkoušet, zůstanou jen třeba tři," vysvětluje Hadrovský.

Začínáme starými dobrými angličáky, kterými se nejenom zahřeji, ale pořádně zadýchám. Pak už bereme do rukou násadu od koštěte a učíme se vzpírání. Lektor nás upozorňuje, v čem dělají někteří vzpěrači chybu. Činku tahají zády a pouze rukama a nemohou uzvednout tolik kilo.

Vzpírání tyče

Pak už násadu od koštěte dáváme stranou a bereme olympijskou osu (pozn. red. tyč, na kterou se dávají závaží). Snažím se před instruktorem omluvit, že jsem slabá žena a tohle nedám, ale on mě upozorňuje, že o síle to není, neumím prostě jen zapojit ty správné svaly. Několik dřepů a vzepření s činkou zvládnu.

CROSSFIT. Nejprve cvičíme s násadou od koštěte. Poté přesedláme na olympijskou osu. Cvičíme i s kettlebellem a medicinbalem. Na konci tréninku jedeme sestavu všech cviků.Na CrossFitu se setkávám i s pro mě novou cvičební pomůckou kettlebellem. Ten pro změnu rukama vyhazuji před sebe. Rukama ovšem cvik nevykonávám. Celý pohyb by měl vycházet ze středu těla. „Připomíná to takový ten pohyb pro dospělé," baví nás trenér. Tenhle cvik se mi líbí a cítím při něm jak břicho, tak i další svaly. Poslední cvik do sestavy je dřep se sedmikilovým medicinbalem. Těžký míč nahoře vyhodím nad sebe. Po nácviku už cvičíme pravý CrossFit. Pět sestav: 15 angličáků, 20 výhozů kettlebellu a pět dřepů a výhozů s medicinbalem.

Tři z pěti sérií

Hned ze začátku jsem pozadu za svými pokročilejšími kolegy a jejich náskok se stále zvětšuje. Po třech sériích to už vzdávám. Jsem komplet zpocená a vyřízená. Bolí mě celé tělo, ale mám ze sebe dobrý pocit. CrossFit není typicky zábavový sport. Doporučila bych ho vrcholovým sportovcům a lidem s alespoň nějakou fyzičkou a velkým odhodláním něco dělat.

CROSSFIT. Nejprve cvičíme s násadou od koštěte. Poté přesedláme na olympijskou osu. Cvičíme i s kettlebellem a medicinbalem. Na konci tréninku jedeme sestavu všech cviků.8 otázek na lektora Radka Hadrovského

Na Crossfitu nespadnete do stereotypu. Každý trénink je jiný

Z jakých sportů vychází CrossFit?

Vzpírání, gymnastika, atletika.

Čím je zajímavý, jiný, revoluční?

Právě tím, že kombinuje tyto sporty a ještě další. Každý trénink je jiný, takže neupadáte do stereotypu. Největší plus vidím v tom, že se vám díky CrossFitu vrací pohybové návyky jako za mlada. Zjistíte, že vaše tělo zvládá pozice, které pro vás byly tabu, třeba hluboký dřep, stojka na rukou atd. Zní to možná divně, ale většina lidí není schopná udělat motoricky více pohybu najednou. Je to tím, že jejich svaly nespolupracují jako dřív. Díky tomu, že tento sport využívá prvky funkčního tréninku, což je i práce s vlastní váhou, dostáváte se do kondice přirozenější formou, než u některých silových sportů.

Je pravda, že v Americe je to třetí nejsledovanější sport?

Nevím jestli zrovna třetí, ale popularita tohoto sportu je v USA neskutečně obrovská. Myslím, že Američané pochopili, jak obrovský potenciál nabízí a na rozdíl od našich klientů se nebojí vyzkoušet něco nového. CrossFit je v USA využíván pro zvýšení kondice v ozbrojených složkách, v požárních sborech, bojových sportech atd. Každoročně probíhají největší CrossFitové závody pod názvem Reebok CrossFit Games, na které se z předešlé kvalifikace probojuje jen padesát nejlepších v každé kategorii. Jen pro zajímavost, letos se kvalifikace účastnilo 220 tisíc závodníků z celého světa, čímž se nemůže pochlubit žádný jiný sport.

CrossFit je asi náročný na správném vykonávání cviků, aby byl efektivní, jak probíhá zaškolení „nováčka"? Kdy začne cvičit opravdový CrossFit?

Určitě by se měly obnovit správné pohybové vlastnosti jako správné držení těla, dále trocha gymnastické průpravy, plus zvýšení flexibility cvičence. Ono vlastně již všechno toto je CrossFit, ale ten ,,opravdický" jako práce s činkou, která je v tomto sportu stěžejní, začíná již po pár hodinách. Klient se učí přemístit činkou od pasu na ramena a následné vytlačení. Nebo spíš vyražení osy nad hlavu. To jsou základní cviky, které většina klientů zvládá již po pár hodinách tréninku.

Je CrossFit spíše pro muže nebo pro ženy?

CrossFit si nevybírá, je ideální jak pro muže, tak ženy.

Pro koho není CrossFit vhodný? Komu byste ho naopak doporučil?

Viděl jsem trénovat CrossFit i vozíčkáře a lidi s různými vadami končetin, ale to se dá i v jiných sportech. Asi omezení budou mít lidé se srdečními vadami. Ti musí být opatrní, jelikož tento sport je náročný na fyzickou kondici, tedy kardiovaskulární systém.

Dá se kombinovat i s jinými sporty?

Jak jsem již napsal CrossFit se stal nedílnou součástí kondiční přípravy v mnoha sportech.

Jaké partie jím procvičíte a posílíte? Hubne se s ním, tvaruje?

Díky CrossFitu posílíte a procvičíte opravdu celé tělo, všechny svalové partie. Výhoda je, že nejste omezeni žádnými pravidly, co je dobré a co ne. Vše, při čem vyvíjíte fyzickou námahu, je pro Vaše tělo přínosem. Koho nebaví práce s činkou, využívá více cviků s vlastní váhou, tedy shyby, dřepy, kliky, výskoky na bednu a zařazuje nářadí jako jsou kettlebelly, power rope, sand bagy a další. Hubnete a tvaruje se vám kompletně celé tělo. CrossFit je opravdová dřina. Během tréninku se každý nechá strhnout atmosférou a to Vám nedá, prostě makáte na sto procent. Nic mezi neexistuje. Komu to nesedne, prostě přestane chodit, kdo si tento sport zamiluje, už se ho nepustí.

Autor: Hana Langrová

12.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Rekonstrukci Bitvy u Liberce z roku 1757 přihlíželo i letos několik stovek diváků.
36

OBRAZEM: Vojska se střetla ve Vesci

Před státním zámkem Sychrov se sešli američtí veteráni.
23

OBRAZEM: Historické "ameriky" obsadily Sychrov

Stožáry skrz Lužické hory nechtějí

Českolipsko –  Chystaná stavba vedení vysokého napětí na stožárech v dlouhém koridoru přes Českolipsko do Varnsdorfu opět hýbe severem Čech.

Městské policii chybí peníze i lidé. Jak nalákat mladé muže?

Turnov - /ROZHOVOR/ Lidé chtějí vidět své strážníky v ulicích. Město ale musí sáhnout do své kasy a její velitel sehnat způsobilé mladíky. Obojí ale nebude jednoduché. Nikde. Ani v Turnově.

V Jablonci navrhli blyštivou korunku pro Dívku roku 2017

Jablonec n. N., Praha – /GALERIE/ V jabloneckém ŠENÝRu navrhli blyštivou korunku pro Dívku roku 2017. Slunce na ní splývá s vodou.

Společně oživí slávu Lužických hor

Liberecký kraj - Po šesti stech milionech let, kdy přírodní vlivy formovaly oblast Lužických hor, nadešel čas posunout je dál. Alespoň tedy z hlediska popularity.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies