Během celodenního vzdělávacího semináře Klubu Svět energie Skupiny ČEZ se tak učitelé seznámili s moderními interaktivními metodami výuky přírodovědných předmětů. Odpoledne pak absolvovali prohlídku malé vodní elektrárny ve Spálově na Semilsku a kogenerační jednotky v Hodkovicích nad Mohelkou.

Interaktivní výukové metody, které se například týkaly i obnovitelných zdrojů energie, přilákaly například vyučující ze základních a středních škol z Liberce, Jablonce nad Nisou, Lomnice nad Popelkou, Nového Boru, Tanvaldu, Smržovky, Turnova či Mimoně.

Dopoledne se prostřednictvím lektorky Karly Suré seznámili s nejrůznějšími metodickými postupy a moderními praktikami ve výuce nejen odborných předmětů. V malých pracovních skupinkách se přitom učitelé na chvíli vžili do role svých žáků a nové metody si vyzkoušeli sami na sobě.

„Mám z toho velice dobrý pocit. Líbila se mi jak teoretická, tak i praktická část. Semináře oživené exkurzemi považuji za velmi dobrý nápad. Na prohlídku vodní elektrárny ve Spálově jsem se už dlouho chystal, takže jsem rád, že jsem si ji mohl konečně prohlédnout. V rámci výuky pak určitě využiji jako oživení vyplňování křížovek se zaměřením na fyziku," uvedl spokojený fyzikář ze ZŠ Kobyly Dominik Rubáš.

Za naprosto bezvadný den označil vzdělávací seminář i Jan Erben, učitel fyziky ze ZŠ Gollova v Liberci: „Výukový program s exkurzí nemá chybu, i já jsem se coby dlouholetý fyzikář a zkušený pedagog zase něčemu novému přiučil. Je pravda, že kogenerační jednotka v Hodkovicích mě příliš neoslovila, ale vše ostatní ano, zvláště technické údaje o vodních elektrárnách."

Naopak doslova nadšený byl kogenerační jednotky Miroslav Krajina ze ZŠ Pivovarská v Jablonci nad Nisou: „O kogeneračních jednotkách jsem dosud nic nevěděl. Proto jsem byl překvapen tím, jak funguje a co to vlastně obnáší. Jsem rád, že jsem se mohl dnešní akce zúčastnit. Získal jsem nejen zajímavé kontakty, ale i dobré nápady.  A samozřejmě také zcela nový pohled na energetiku. Určitě vše nějakým způsobem zapracuji do výuky o výrobě elektřiny a tepla."

Matematiku, fyziku a informatiku učí Ivana Podzimková z Gymnázia F. X. Šaldy v Liberci. Zatímco její kolegové ze základních škol budou zřejmě muset přizpůsobit získané informace teprve rozvíjejícímu se vnímání a chápání dětí, středoškoláci jsou na tom již trochu jinak. „My už všechny věci běžně probíráme, takže hned zítra už něco zařadím do výuky a vyzkouším si, jak to funguje v praxi. Jinak super byly obě exkurze. Hlavně v tom smyslu, že se nemusel nikdo z nás věnovat dětem, ale naopak někdo se věnoval nám. Mohli jsme si tak nerušeně užít celý výklad.  Stejného názoru byla i Jaroslava Rönischová ze ZŠ Mozartova v Jablonci nad Nisou. Martina Borůvková ze ZŠ Náměstí míru v Novém Boru k tomu stručně dodala: „Nemělo to chybu."

„Je pěkné, že energetický gigant podporuje vzdělávání a dovoluje nám nahlédnout pod pokličku věcí, které se horko těžko shánějí, byť je dnes na internetu kdeco. Sice učím fyziku a další odborné předměty, ale nejsem přímo pedagog. Proto byl pro mne seminář o nejrůznějších metodických postupech a moderních praktikách ve výuce velice přínosný. Samozřejmě obě exkurze mi zase přiblížily některé věci po technické stránce," uzavřel sondu mezi pedagogy Tomáš Krutský ze SŠ a MŠ v Liberci.

„Všechny prezentované výukové metody odpovídají požadavkům školské reformy ministerstva školství a tělovýchovy. Semináře tohoto typu proto nabízíme školám zdarma v rámci svého vzdělávacího programu Svět energie. Ročně se jich uskuteční deset pro více než 200 pedagogů. Přednášky se navíc snažíme učitelům zpestřit i praxí. Proto je zároveň zveme na exkurze do elektráren, například do uhelných v Dětmarovicích či Tušimicích, jaderných v Temelíně a Dukovanech, případně i na prohlídku vodních elektráren Orlík nebo Dlouhé Stráně a také větrné elektrárny Věžnice na Vysočině," uvedla na závěr Marie Dufková, koordinátorka vzdělávacího program.