Kampaň Uber plyn! již několik let běží úspěšně v Německu. Zde se pozitivně promítla do statistik dopravní nehodovosti. Kraj se zde inspiroval. Vyčlení na ni 3 miliony korun ročně.

„Slibujeme si, že kampaň významně sníží počty dopravních nehod a ovlivní přístup řidičů k odpovědnosti za volantem,“ říká náměstek hejtmana pro resort dopravy Martin Sepp (ČSSD). Kampaň má podle jeho slov změnit celospolečenskou toleranci rychlé jízdy, která by podle Seppa neměla být úsměvnou součástí historek, ale odsouzeníhodné chování, které nebude tolerováno.

Na konci roku 2012 kraj vyhodnotí výsledky kampaně a rozhodne se, jestli v ní bude pokračovat.

V Německu se tak rozhodli hned několik let po sobě. 71 % lidí zde motivovala k bezpečnější jízdě.

Nepřiměřená rychlost, kterou se tvůrci kampaně zaštiťují, prý způsobila v kraji za pět let nazpět 152 úmrtí. „Co je to nepřiměřená rychlost se nedá jednoznačně říct. U někoho může být 20 km/h hodně, u jiného zase 70 km/h málo. Je to tedy velmi relativní rychlost,“ připouští ředitel liberecké záchranky Stanislav Mackovík.

Podobně to vidí i motoristé přispívající na blogový server www.dfens-cz.com, kde se nespokojení řidiči sdružují. Sám autor webu zde argumentuje například tím, že na 52% německé dálniční sítě neplatí žádný rychlostní limit, přesto patří k nejbezpečnějším v Evropě.

„Zde si řidiči vytvořili vlastní a velmi bezpečný standard jako kompromis mezi mobilitou a bezpečností. Sami si stanovují rychlostní limity správněji nežli úředník za stolem stovky kilometrů daleko,“ kritizuje D FENS rychlostní limity na českých silnicích.

Uber plyn!, ale vyvolává bouřlivé reakce i u řidičů, kteří se s kampaní setkali v sousedním Německu. Někteří z těch, které Deník oslovil, míní, že kraj jen zbytečně supluje roli, již mají plnit autoškoly.

„Ubrat plyn se nemusí vždy vyplatit. Pomalu jedoucí auto je na dálnici mnohem nebezpečnější, neboť nutí k riskantnímu předjíždění,“ soudí řidič z povolání Michal Kratochvíl z České Lípy.