VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel 30 milionů v dopravním podniku

Liberec - Opozice nařkla libereckého dopravce z uzavírání pro něj nevýhodných smluv, vyvádění peněz z města a privatizace autobusové dopravy. Případem už se zabývá antimonopolní úřad

19.7.2012 12
SDÍLEJ:

MHD v Liberci. Ilustrační foto.Foto: Deník/Petr Šimr

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se zabývá podivně nadstandardními vztahy mezi libereckým dopravním podnikem a firmou BusLine.  Přestože firmy by si měly v podstatě konkurovat, jedna si od druhé objednává služby. BusLine jezdí pro dopravní podnik (dále jen DPMLJ) v Liberci i Jablonci za peníze, které se liberecké opozici zdají přemrštěné. „BusLine si v roce 2011 účtovala za jeden kilometr na Jablonecku 46,30 Kč, na Liberecku 43,60. V soutěžích na příměstskou dopravu na Ústecku přitom tatáž společnost zvítězila s cenou 26,20 Kč. To proto, že smlouva s DPMLJ byla uzavřena bez výběrového řízení, ačkoliv se bezpochyby jedná o nadlimitní zakázku," připomíná Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec), čerstvý člen dozorčí rady DPMLJ. Zde své připomínky přednesl, ale nikdo se jimi nezabýval. Proto s nimi seznámil média.

Šedlbauer nazývá konání obou firem faktickou privatizací dopravního podniku. Smlouvu s BusLine prý nejde vypovědět, díky vysokým cenám za kilometr přichází DPMLJ ročně až o 30 milionů korun. Navíc tak ztrácí svoji konkurenceschopnost. „V situaci, kdy je dopravní podnik zatížen dluhem 320 milionů, je takové konání nepochopitelné. Chybějící peníze zaplatíme my – buď formou dražšího jízdného a nebo formou příspěvku od magistrátu, tedy z našich daní," kritizuje politik.

BusLine, který byl z podezřele přátelských vazeb nařčen, považuje informace za účelově dezinterpretované. „Míchají se zde jablka a hrušky a představitelé strany Změna pro Liberec potvrzují, že  buď dopravě vůbec nerozumí, nebo jsou účelově motivováni konkurencí společnosti BusLine," stojí ve vyjádření zaslaném médiím. Ředitel BusLine Tomáš Roubiček ještě doplnil, že se proti lžím a nesmyslným útokům bude bránit a zváží další kroky na obranu svého dobrého jména, včetně cest právních.

Rovněž sám dopravní podnik odmítá Změnou pro Liberec zveřejněná obvinění o privatizaci podniku. Vztah s BusLine si naopak pochvaluje. V reakci firmy stojí, že díky spolupráci DPMLJ se společností BusLine je zajištěna modernizace autobusového vozového parku v Liberci. Od 1. 7. 2012 se cestující již nesetkávají v provozu MHD se zastaralými autobusy typu Karosa 700, které byly často terčem kritiky právě ze strany cestujících.

„Není pravda, že ekonomický přínos pro DPMLJ ze spolupráce se společností BusLine, je nulový. Ostatně, jak je zakotveno ve smlouvě, je zaručena úspora  pro Liberec v minimální výši 2,5 %," vysvětluje ředitel DPMLJ Luboš Wejnar. Informace Změny pro Liberec považuje DPMLJ za snahu o destabilizaci společnosti. „Údaje, uváděné představiteli liberecké opozice, nejsou přesné, případně nejsou úplné. Mimo jiné na téma spolupráce se společností BusLine proběhl nedávno odborný seminář pro zastupitele, na kterém byli také přítomni představitelé společnosti BusLine.

Bohužel zde nebyl přítomen pan zastupitel Josef Šedlbauer, který by tak měl velkou šanci celou věc osobně projednat a některé nepřesnosti jím uváděné si upřesnit," sdělil Wejnar.Opozice však kontruje, že dozorčí rada DPMLJ zasedá jen třikrát do roka a opozice zde má jen jednoho člena. Není proto v jeho silách všechny připomínky přednést.

Deník seznámil s informacemi o tajné privatizaci také několik zaměstnanců DPMLJ. Ti v prohlášení zaslaném pod podmínkou anonymity potvrdili, že vztahy mezi dopravním podnikem a BusLine jsou více než přátelské. „Dost oprav vozů BusLinu se provádí zde v DPMLJ a samozřejmě zdarma. Ať už se jedná o žárovky, opravy dveří, dolévání Fridexu atd., týká se to převážně menších oprav, které ale v konečném důsledku dopravní podnik také něco stojí, a o tom se raději nemluví," svěřili se pracovníci DPMLJ, seznámení se situací ve firmě.

Rovněž platové podmínky řidičů jsou mezi firmami prý nesrovnatelné. „BusLine jezdí levněji za kilometr, což je logické, neboť do celkové ceny za kilometr se DPMLJ na rozdíl od BusLinu  promítá i provoz tramvají, který je velmi nákladný. Však už jen to, že u nás jezdí řidiči za 110 korun hrubého a u nich za 70 je přece dost podstatný rozdíl."

Autor: Tomáš Lánský

19.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncert bratří Davida, Kryštofa a Marka Ebenových.

Bratři Ebenové by měli být patrony svatého Kryštofa

V Pertolticích i ve Velkém Grunově na Českolipsku  hladina Panenského potoka stoupá.

V Libereckém kraji platí druhý stupeň na Ploučnici ve Stružnici

Policisté rozdávali reflexní vesty

Jablonecko – Na Jablonecku si policisté v pondělí posvítili na řidiče při preventivní akci. Zaměřili se i na viditelnosti spolujezdců v případě dopravní nehody. Spolujezdci za to obdrželi reflexní vesty. Akce se konala ve spolupráci s Českou kanceláří pojistitelů a BESIPem.

Odsouzení trénují na letošní Běh se žlutou stužkou

Stráž pod Ralskem, Praha - Do druhého ročníku projektu Yellow Ribbon Run (Běh se žlutou stužkou), který upozorňuje na téma obtížné zaměstnatelnosti lidí s trestní minulostí, se v letošním roce zapojila i Věznice Stráž pod Ralskem.

Staronová hudební knihovna láká i na deskové hry

Liberec - /GALERIE/ Příjemný prostor k posezení, přehlednější uspořádání CD a nově i možnost půjčit si deskové hry nabízí už od pondělí zrekonstruované hudební oddělení Krajské vědecké knihovny v Liberci. Úprava prostoru trvala tři týdny a knihovnu přišla na 450 tisíc korun. Jedná se o největší investici za řadu let. 

Rozbil dveře za patnáct tisíc, odnesl si dvě kinder vajíčka

Příchovice – Zloděj si po nepovedeném vloupání spravil chuť čokoládou, možná si i pohraje. V minulém týdnu ze čtvrtka na pátek se zatím neznámý zloděj vloupal do BMW Dreive X3, zaparkovaného u silnice v obci Příchovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies