VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel 30 milionů v dopravním podniku

Liberec - Opozice nařkla libereckého dopravce z uzavírání pro něj nevýhodných smluv, vyvádění peněz z města a privatizace autobusové dopravy. Případem už se zabývá antimonopolní úřad

19.7.2012 12
SDÍLEJ:

MHD v Liberci. Ilustrační foto.Foto: Deník/Petr Šimr

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se zabývá podivně nadstandardními vztahy mezi libereckým dopravním podnikem a firmou BusLine.  Přestože firmy by si měly v podstatě konkurovat, jedna si od druhé objednává služby. BusLine jezdí pro dopravní podnik (dále jen DPMLJ) v Liberci i Jablonci za peníze, které se liberecké opozici zdají přemrštěné. „BusLine si v roce 2011 účtovala za jeden kilometr na Jablonecku 46,30 Kč, na Liberecku 43,60. V soutěžích na příměstskou dopravu na Ústecku přitom tatáž společnost zvítězila s cenou 26,20 Kč. To proto, že smlouva s DPMLJ byla uzavřena bez výběrového řízení, ačkoliv se bezpochyby jedná o nadlimitní zakázku," připomíná Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec), čerstvý člen dozorčí rady DPMLJ. Zde své připomínky přednesl, ale nikdo se jimi nezabýval. Proto s nimi seznámil média.

Šedlbauer nazývá konání obou firem faktickou privatizací dopravního podniku. Smlouvu s BusLine prý nejde vypovědět, díky vysokým cenám za kilometr přichází DPMLJ ročně až o 30 milionů korun. Navíc tak ztrácí svoji konkurenceschopnost. „V situaci, kdy je dopravní podnik zatížen dluhem 320 milionů, je takové konání nepochopitelné. Chybějící peníze zaplatíme my – buď formou dražšího jízdného a nebo formou příspěvku od magistrátu, tedy z našich daní," kritizuje politik.

BusLine, který byl z podezřele přátelských vazeb nařčen, považuje informace za účelově dezinterpretované. „Míchají se zde jablka a hrušky a představitelé strany Změna pro Liberec potvrzují, že  buď dopravě vůbec nerozumí, nebo jsou účelově motivováni konkurencí společnosti BusLine," stojí ve vyjádření zaslaném médiím. Ředitel BusLine Tomáš Roubiček ještě doplnil, že se proti lžím a nesmyslným útokům bude bránit a zváží další kroky na obranu svého dobrého jména, včetně cest právních.

Rovněž sám dopravní podnik odmítá Změnou pro Liberec zveřejněná obvinění o privatizaci podniku. Vztah s BusLine si naopak pochvaluje. V reakci firmy stojí, že díky spolupráci DPMLJ se společností BusLine je zajištěna modernizace autobusového vozového parku v Liberci. Od 1. 7. 2012 se cestující již nesetkávají v provozu MHD se zastaralými autobusy typu Karosa 700, které byly často terčem kritiky právě ze strany cestujících.

„Není pravda, že ekonomický přínos pro DPMLJ ze spolupráce se společností BusLine, je nulový. Ostatně, jak je zakotveno ve smlouvě, je zaručena úspora  pro Liberec v minimální výši 2,5 %," vysvětluje ředitel DPMLJ Luboš Wejnar. Informace Změny pro Liberec považuje DPMLJ za snahu o destabilizaci společnosti. „Údaje, uváděné představiteli liberecké opozice, nejsou přesné, případně nejsou úplné. Mimo jiné na téma spolupráce se společností BusLine proběhl nedávno odborný seminář pro zastupitele, na kterém byli také přítomni představitelé společnosti BusLine.

Bohužel zde nebyl přítomen pan zastupitel Josef Šedlbauer, který by tak měl velkou šanci celou věc osobně projednat a některé nepřesnosti jím uváděné si upřesnit," sdělil Wejnar.Opozice však kontruje, že dozorčí rada DPMLJ zasedá jen třikrát do roka a opozice zde má jen jednoho člena. Není proto v jeho silách všechny připomínky přednést.

Deník seznámil s informacemi o tajné privatizaci také několik zaměstnanců DPMLJ. Ti v prohlášení zaslaném pod podmínkou anonymity potvrdili, že vztahy mezi dopravním podnikem a BusLine jsou více než přátelské. „Dost oprav vozů BusLinu se provádí zde v DPMLJ a samozřejmě zdarma. Ať už se jedná o žárovky, opravy dveří, dolévání Fridexu atd., týká se to převážně menších oprav, které ale v konečném důsledku dopravní podnik také něco stojí, a o tom se raději nemluví," svěřili se pracovníci DPMLJ, seznámení se situací ve firmě.

Rovněž platové podmínky řidičů jsou mezi firmami prý nesrovnatelné. „BusLine jezdí levněji za kilometr, což je logické, neboť do celkové ceny za kilometr se DPMLJ na rozdíl od BusLinu  promítá i provoz tramvají, který je velmi nákladný. Však už jen to, že u nás jezdí řidiči za 110 korun hrubého a u nich za 70 je přece dost podstatný rozdíl."

Autor: Tomáš Lánský

19.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Staročeské trhy

Unikátní staročeské trhy začínají už zítra. Ty příští ale může ohrozit EET

ZLATÁ KILOVÁ cihlička z plastu. Zájemce naletěl.

Chtěl levné zlato, ale narazil na podvodníka

Centrum Liberce ožilo pouličním uměním

Liberec - /GALERIE/ Třetí ročník Dnů pouličního umění každoročně přispívá atmosféře centra Liberce.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Šimek sonduje, jak to chodí v San Jose: Budu teď hodně bombardovat Hertlika

Liberec - /ROZHOVOR/ Liberecký bek Radim Šimek byl po sezóně na roztrhání, kroužilo kolem něj hned několik týmů NHL. Nakonec závod o smlouvu vyhráli Žraloci ze San Jose. Vyhráno ale nadějný bek ještě rozhodně nemá, své místo si bude kvůli dvoucestné smlouvě vybojovat.

Vlak z Liberce na Mácháč pojede i letos

Liberecko, Českolipsko - Pro velký úspěch bude i tyto prázdniny jezdit spěšný vlak Liberec Doksy.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies