„Hýbou se tam panely, ve kterých jsou koleje uložené, některé prostřední díly už jsme museli nahradit dlažebními kostkami. Samotné okraje kolejí jsou vylámané, esíčko, které je u paláce Syner, je totálně zničené, už je nebezpečné tam jezdit," zdůvodňuje technický náměstek DPMLJ Ludvík Lavička.

Pořádný chaos

Od 1. května až do října tak nebudou od konečné v Lidových Sadech až na Fügnerovu jezdit tramvaje. Nahradí je po objízdných trasách autobusy. Pro ty bude zobousměrněna ulice 8. března kolem zámku. Pro auta tam ale bude platit zákaz. Automobilová doprava bude vedena jen ulicí Jablonecká a Na bídě. „Víme, že to bude obrovská dopravní komplikace, cestujícím se omlouváme, ale opravit se to musí," říká ředitel DPMLJ Luboš Wejnar.

Ještě než se koleje v Rumunské položí, vymění se tam potrubí s plynem a vodou, nově by se mělo udělat i veřejné osvětlení. Pro chodce je dobrou zprávou, že se dočkají rozšíření chodníku v Rumunské, který je dnes tak úzký, že se na něj vejde sotva jeden člověk.

Největší část zabere parkovací dům s kapacitou až 478 míst. V odbavovací hale bude čekárna, pokladny, úschovna zavazadel, toalety a rychlé občerstvení. Z pasáže ze Žitavské ulice budou přístupné komerční prostory jako kavárna či pekařství, zatímco v patře
Už za dva roky by mělo autobusové nádraží dostat novou podobu

„Rozpadlé betonové panely, ve kterých jsou koleje uložené, se vymění za asfalt, čímž dojde i k výraznému snížení hluku," zdůrazňuje pozitiva nucené opravy Wejnar.

Další změnou bude zrušení odbočovacího pruhu před palácem Syner do Revoluční ulice, kde se dnes nadivoko parkuje. Auta tam už neprojedou, nasází se tam zeleň. Do Revoluční už se tak bude vjíždět jen z hlavní ulice.

Po dobu téměř půlroční výluky budou zastávky autobusů, které jsou dnes na ostrůvku před Plazou, posunuty do ulice Palachova. Kromě Rumunské se budou koleje měnit také u muzea a galerie. K tomu by mělo dojít během letních prázdnin.

„Po tu dobu bude uzavřena ulice Masarykova, náhradní doprava se povede přes Husovu třídu, tudíž bez obsluhy zastávek 5. května a průmyslové školy," uvedl dopravní ředitel DPMLJ Oskar Zappe.

Samotná křižovatka Vítězné a Masarykovy pak rovněž dozná velkých změn. Změní se totiž na světelnou, řízenou semafory, po strmé Vítězné navíc bude pás pro cyklostezku. Posunou se i obě zastávky tramvají. Ta u muzea o cca 30 metrů blíž k Lidovým sadům a ta u galerie až za přechod pro chodce, tedy naproti muzeu. Podrobné výlukové řády najdete na www.dpmlj.cz

Autobusový dopravce. Ilustrační fotografie.
Dopravci chtějí v nových smlouvách více peněz. Kraj už uvažuje i o vlastním dopravním podniku