Vzhledem k tomu, že kraj momentálně nemůže zasahovat do stávajících smluv s dopravci, musí pokrýt náklady na zvýšené mzdy dopravní firmy samy. Ty jsou toho ale schopné jen dočasně.

SPOKOJENÍ ODBORÁŘI

„Já jsem s dnešním jednáním spokojený. Nároky zaměstnanců budou ze stran dopravců splněny, nemáme tedy důvod stávkovat," potvrdil místopředseda Odborového svazu dopravců (OSD) Alfonz Kokoška.

Podle ředitele firmy BusLine, Radka Chobota, jsou však dopravci schopni pokrývat zvýšené náklady na platy jen po dobu dvou tří měsíců. „My jako dopravci nemáme žádnou zákonnou možnost, jak mzdy nenavýšit," vysvětlil Chobot.

DOHODU CHCE KRAJ PLNIT

Jeho slova potvrdil i hejtman Martin Půta, podle kterého je nutné, aby ministerstvo pro místní rozvoj poslalo metodiku, jak situaci vyřešit. „Dohodu s vládou jsme připraveni respektovat. V prvním návrhu na úpravu rozpočtu na příští rok jsme tu částku schopni doplnit a samozřejmě budeme jednat s vládou o kompenzaci," vysvětlil Půta. Zároveň kraj potřebuje podle hejtmana legislativně čistou právní možnost, jak požadavky dohody do dodatků smluv doplnit.

Na navýšení mezd řidičů autobusů se před krajskými volbami dohodl OSD a vláda. Mzdy by měly řidičům stoupnout zhruba o třetinu. To podle Půty dělá nárůst nákladů v Libereckém kraji o více než čtyřicet milionů.

70 KORUN ZA HODINU

Podle předsedy Základní organizace Odborového svazu dopravy Jiřího Kuchynky je však nezbytné, aby se situace co nejdříve vyřešila. „Ministerstvo nedodalo metodiku, čímž odsoudilo firmy k smrti," vyjádřil se odborář a pokračoval. „Řidič sice své peníze dostane, dopravci jsou ale odsouzeni k zániku."

Liberecký kraj Stávkou vyhrožovaly odbory už dříve. Platy řidičů v Libereckém kraji se podle Kuchynky momentálně pohybují kolem 70 korun za hodinu. Od Nového roku by měli dostávat 98 korun na hodinu a k tomu příplatek 6,60 za ztížené podmínky a 88,20 za hodinu čekání. „Měsíčně by tak mohli mít i o sedm tisíc korun vyšší plat," dodal Kuchynka.

Platy budou mít vyšší i řidiči autobusů na nedotovaných trasách. Ředitel BusLinu zároveň přiznal, že zvýšení mezd bude zřejmě znamenat dražší jízdné. O kolik přesně si cestující na komerčních linkách připlatí, ještě nedokázal odhadnout. Dražší jízdné u dotovaných linek hejtman nepotvrdil, přestože by se tak mohly vykompenzovat ztráty ze zvýšení mezd. „Navýšení ceny by mohlo znamenat úbytek cestujících, čímž by se mohl snížit počet autobusů pro veřejnost," upřesnil hejtman.