Důvodem odkladu nejsou loňské povodně, ale opakované vyvlastňovací řízení s jedním z vlastníků pozemků, sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová. Na cenu stavby by podle ní průtahy vliv mít neměly. Na dokončení silnice čekají hlavně obyvatelé Hrádku a Bílého Kostela. „Pro Hrádek je nový úsek zlepšením a zrychlením dopravního napojení na Liberec,“ řekl hrádecký starosta Martin Půta.

V Bílém Kostele zase pomůže zklidnit dopravu. „Zmizí hustý provoz, kvůli kterému často není možné hlavní silnici v obci přejít,“ řekl starosta Bílého Kostela Jiří Formánek. Prodloužení stavby je podle něj sice nepříjemné, ale obec to nemůže ovlivnit. Stavba silnice začala loni v květnu v Hrádku nad Nisou a je součástí komunikace, která má v budoucnu region napojit na německou dálnici A4 a zrychlit cestu z Německa přes Polsko směrem do Česka a dál k jihu. Přeložka silnice I/35 je posledním úsekem na české straně a bude dlouhá zhruba 7,6 kilometru.

„Úsek je stavěn jako dvoupruhový s rezervou na čtyřpruh a i mostní objekty budou už připraveny na případné zkapacitnění,“ řekl při zahájení stavby ředitel libereckého ŘSD Josef Jeníček. Akce přijde na více než dvě miliardy korun. Starostové příhraničních oblastí Německa, Česka i Polska usilují o lepší silniční spojení už od 90. let minulého století. Pro Liberecký kraj je propojení důležité, protože umožní rychlejší dopravu, pomůže rozvoji regionu i turistiky. Prioritou je ale projekt zejména pro německou stranu, i proto silnici v Polsku z velké části financuje.

V minulých letech Němci na silnici dali 13 milionů eur (zhruba 315 milionů Kč), dalších 2,5 milionu eur přidalo Česko. Propojení na polské straně ale stále chybí. „Podle našich informací by se část silnice měla začít stavět už na jaře, na hraniční most, který umožní cestu do Německa, si ale budeme muset počkat,“ dodal Půta.