Dotazy rodičů, vzbouření u části ředitelek MŠ. Tomu teď čelí náměstek primátora pro školství Ivan Langr. Důvodem je záměr převést současných 31 školek do 14 spádových obvodů. Proč taková změna? To není z mojí hlavy. Sám bych do něčeho takového dobrovolně nešel. Nutí nás k tomu chystaná novela školského zákona, která od roku 2017 počítá s vytvořením spádových obvodů u MŠ, stejně jako to teď funguje u ZŠ. Bude to platit pro všechny obce v ČR, které zřizují školky.

Jaký smysl mají spádové obvody u školek?

Jediný smysl, který v tom vidím já, je ten, že se počítá se zavedením povinného posledního ročníku v MŠ. Jinak si to vysvětlit neumím. Spádová oblast u základních škol je jasná. Smyslem je, že děti chodí do školy a ze školy povětšinou samy, proto by měly mít školu dostupnou v místě bydliště. Ale u školek je to jiné. Rodiče si je vybírají podle toho, kde pracují, jak se jim která školka líbí, jaký je tam vzdělávací program a podobně. Tady spádové obvody nemají podle mě smysl, leč zákon to po nás bude vyžadovat. Proto musíme být připraveni, aby se všechny děti, které na to budou mít nárok, do školky dostaly.

Když se počítá s povinným posledním rokem v MŠ, kolik předškoláků do MŠ nechodí? Podle celorepublikové statistiky asi 10 % dětí. Z toho zhruba polovina je ze sociálně slabých rodin. V Liberci budou ta čísla podobná.

Rodiče tedy budou pod kontrolou, zda dítě do MŠ posílají?

K tomu bude ještě další prováděcí předpis. Zřejmě ta kontrola nebude tak důsledná jako u ZŠ, kde, když dítě do školy nechodí, to řeší pracovníci sociálně právní ochrany dětí. Ale pakliže bude tato docházka povinná, tak předpokládám, že nějak se to kontrolovat bude.

Jak budou vypadat spádové oblasti u MŠ v Liberci?

V Liberci máme 31 samostatných MŠ. Soukromé nepočítám. Z toho polovina těchto školek je rodinného typu, tzn. velmi malých s dvěma či třemi třídami. Problém je, že v řadě lokalit jsou ty školky nahuštěny vedle sebe na velmi malém prostoru. Tam nejsme absolutně schopni spádové oblasti udělat. Pokud nám zákon opravdu uloží vymezit pro každou jednu školku spádový obvod, nezbude nám nic jiného, než stávající síť změnit, snížit počet mateřských škol.

Co přesně znamená snížit? Budou se některé rušit?

Ne, v žádném případě. To si nemůžeme dovolit. Snížení znamená, že vytvoříme nové celky. Jako nejschůdnější se jeví varianta 10 školek + 3 nové, kdy dojde ke sloučení MŠ a ZŠ + Barvířská, kde už je škola s MŠ sloučená. Takže bude vymezený obvod a v něm vícero budov školek, detašovaná pracoviště, která budou tvořit jeden celek, přičemž vždycky jedna školka bude ta centrální.

Jak se budou v tom obvodě rozdělovat děti?

V jednom obvodu by měly být maximálně čtyři budovy. Spádový obvod musíme udělat tak, aby počet dětí v něm odpovídal zhruba kapacitě těch zařízení, která v tom obvodu budou dislokována. Zdůrazňuji, že nebude možné přihlásit dítě jinam než tam, kde má trvalé bydliště. Ředitelka pak po domluvě s rodiči rozhodne, do jaké budovy v tom daném obvodě bude dítě chodit.

Jak to bude s obcemi, které vlastní MŠ nemají a využívají právě liberecké školky?

V současné době jde o několik desítek dětí, ale dá se očekávat, že když bude povinný ten poslední ročník, tak ten tlak stoupne. My budeme mít povinnost je vzít, ale ty kapacity jsou velmi omezené.

Velké pozdvižení vzbudila zpráva, že současné ředitelky MŠ budou odvolány a nahradí je manažeři. Je pravda, že nové ředitelky, budou muset být víc manažerkami než učitelkami.

Teď mají ředitelky povinnost odučit 13 hodin týdně, to se jim sníží na 6 hodin, aby právě měly čas na vedení těch sloučených školek. A je jasné, že pokud ta novela projde, tak místo 31 školek tu budeme mít 14 větších celků a tak nebude tolik ředitelek potřeba. Budou vypsané veřejné konkurzy.

Předpokládám, že atmosféra mezi ředitelkami teď asi není úplně dobrá?

Myslím, že jsme postupovali korektně, zřídili jsme i konzultační tým, ve kterém jsou některé ředitelky. Vedení školek jsme se záměrem seznámili, plánujeme další setkání, ale chápu, že ony osobně mohou cítit nějaké příkoří. Na druhou stranu si nemyslím, že je doba na to aktivizovat veřejnost, protože se vší odpovědností říkám, že se snažíme, aby dopad pro rodiče a děti byl co nejmenší.

Sám říkáte, že jde o záměr, jaké budou další kroky?

Výbor pro vzdělávání materiál schválil a doporučil ho přijmout Radě města a zastupitelstvu. Teprve pokud bude těmito orgány schválen, můžeme pokračovat v detailním rozpracování vybrané varianty. Zároveň to skýtá možnost, že pokud novela zákona nebude nakonec přijata, tak my ten záměr můžeme lehce odpískat. Je ale nutné, abychom byli připraveni, protože pokud zákon projde, tak pak nebude moc času na realizaci. Dnes je v Liberci na návštěvě ministryně školství, chci s ní probrat, aby spádové obvody u MŠ z novely vypadly. Můj návrh na jejich zrušení bude ve čtvrtek probírat i sněmovní výbor pro vědu a vzdělávání. Přišla odpověď, že naše připomínky jsou velmi podnětné. Uvidíme.

Jak se k celému problému vyjádřila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová (ČSSD), která v pondělí navštívila Liberecký kraj, se dočtete v zítřejším vydání tištěného Libereckého deníku.