„Snad už si po pěti letech konečně oddechneme," uvedl Pavel Lžičař. Starosta města, které s ničivými povodněmi zápolilo nejen v roce 2010, ale znovu ještě o dva roky později.

Otevření hlavního tahu znamená obrovskou úlevu zvlášť pro obyvatele Luhové ulice, kudy směřoval tranzit a využívali ji nejen místní, ale i část přespolních.

„Nevěřili jsme, že to bude ještě vůbec možné, pět let se jezdilo různě objížďkami, přes pět semaforů, všichni už jsme se na to otevření jen třásli," potvrdil včera jeden z místních.

Také pro obyvatele sousedních Hejnic znamená otevření hlavního tahu obrovskou úlevu. „Konečně jsme zase spojeni se světem," oddechl si hejnický starosta Jaroslav Demčák. Kdo chtěl do Hejnic či lázeňské Libverdy dojet z Liberce, musel to vzít oklikou přes Nové Město pod Smrkem. „Místo třiceti minut se jelo tři čtvrtě hodiny. Zvlášť nepříjemné to bylo pro lidi, kteří denně dojížděli do práce," potvrdil starosta Demčák.

Nepříjemný dopad to podle něj mělo i na cestovní ruch, místní podnikatele a živnostníky. „Kdo se tady jednou ukázal, víc už raději nepřijel," potvrdil smutnou realitu.

Problémy působily vleklé dopravní komplikace také v nedalekých Lázních Libverda. „Nebylo to sice znát na úbytku klientely, ale na atmosféře se to rozhodně odrazilo," potvrdila Markéta Lilková z obchodního úseku lázní. „Klienti, kteří se sem kvůli objížďkám a často špatnému značení dostávali někde přes Polsko, přijížděli už dopředu naštvaní," popsala. Také ona neskrývala ze včerejší novinky velkou radost. Méně už se radoval Dan Ramzer, starosta Frýdlantu. Tam si na hladký průjezd do Raspenavy budou muset počkat ještě zhruba měsíc. „Nás se to dotkne, až se otevře poslední úsek od Hágu k Raspenavě," popsal.

Ani při průjezdu Raspenavou ale ještě není úplně vyhráno. „Stále tu probíhají poslední práce, vytěžuje se zemina z koryta, hladký průjezd ještě komplikuje přítomnost stavebních strojů při dokončování krajnic," upozornil starosta Raspenavy. To už je ale podle všech zúčastněných po pěti letech uzavírek celkem zanedbatelná maličkost.