Oba projekty, jak pozemek pro vybudování hospice, tak jižní obchvat Jablonce nad Nisou, se týkají stejné lokality. Navzájem by si nepřekážely, pokud by byl podle budoucích provozovatelů hospice obchvat hotový nebo alespoň ve výstavbě.

„Neumím si představit, jaký stavební ruch by vládl jen nedaleko místa, které má být rozhodně pro své klienty oázou klidu,“ míní Milan Matura ze společnosti Hospicová péče sv. Zdislavy. Právě tato společnost prostřednictvím kraje získala ve čtvrtek od jabloneckých zastupitelů pozemek o rozloze 6500 metrů čtverečních pro výstavbu hospice v Jablonci.

Příprava výstavby je teprve v začátcích

I kdyby se podle Matury obchvat s tunelem začal budovat až za čtyřicet let, je to pro hospic hrozba. „Jde sice o pozemek, na kterém se dá ihned stavět, ale další náležitosti budou věcí diskuse,“ vysvětlil Matura.

Mimo jiné jde také o dobrou dostupnost místa nejen pro rodinné příslušníky klientů, ale také pro tamní personál. „Sestřičky s touto specializací lovíme po jednotlivých osobách,“ poznamenal. Předpokládá, že by k zařízení vedla autobusová linka.

Místo by podle Milana Matury nemělo sloužit jen jako hospic. Součástí by mohla být i kavárna. „Zejména, pokud se nedaleko nachází sjezdovka,“ navrhuje.

Podle krajského radního Pavla Petráčka bylo vytipováno několik pozemků na výstavbu hospice, ale právě ten v Turnovské ulici byl jediný, který už v územním plánu byl k tomuto účelu určený a dá se na něm hned stavět.

„Město se rozhodlo pozemek darovat, protože právě tato forma převodu umožňuje jej zavázat podmínkou konkrétního záměru. Pokud by se měl změnit záměr, pak město může od darovací smlouvy odstoupit a pozemek bude převeden zpět do vlastnictví města,“ vysvětlil místostarosta Lukáš Pleticha podmínky.

Odklonit dopravu z centra je nutnost

O potřebě nabídnout řidičům jinou možnost, jak projet Jabloncem směrem na Harrachov se diskutuje již řadu let. „Je to naprosto nezbytná stavba, výhledové řešení dopravy v Jablonci bez ní není možné,“ uvedl přesně před pěti lety Jan Douděra, technický náměstek Krajské správy silnic Libereckého kraje.

Podle bývalého místostarosty a nynějšího zastupitele Petra Karáska, v jehož kompetenci byl jižní obchvat, si v žádném případě oba projekty územně nekonkurují. „Území jsou od sebe natolik daleko, že vadit si oba projekty nemohou,“ vysvětlil Karásek. Následné odklonění dopravy by bylo pro hospic výhodou.

Zákres jižního obchvatu a pozemku pro hospic.