„Je možné, že někteří řidiči se ke stávce připojí. Jedná se o jednotlivce, za které by měli mít dopravci náhradu,“ ujistil odborový předák Jiří Kuchynka. Ani předseda představenstva ČSAD Liberec Miroslav Bobek neví o tom, že by se někteří jejich řidiči chystali stávkovat.

O stávce se mluví od minulého týdne a mezi některými cestujícími vznikla panika. „Nic nevím, na čtvrtek jsme se dohodli s manželem, že děti raději hodí do školy autem,“ říká pětatřicetiletá Veronika ze Železnobrodska.

Celorepubliková stávka se začala drolit v podstatě ihned po vyhlášení jejího termínu. Hned druhý den ji odvolávali i někteří členové OSD. „Pokud by byla stávka celorepubliková a opravdu se jí zúčastnili všichni řidiči, nebo alespoň jejich drtivá většina, tak bychom partu netrhali, ale za těchto podmínek je to sebevražda,“ doplnil Kuchynka.

Kráter, zarostlý náletovými dřevinami, který zbyl po kdysi slavné liberecké Textilaně, stále chátrá. Aby v něm nepřespávali bezdomovci, zadělala se okna cihlami ve spodním patře budovy. Šikovní průzkumníci se však dovnitř dostanou.
Pět pater plných špíny a malůvek. To je bývalá liberecká Textilana

Ke stávce řidičů není důvod ani podle Libereckého kraje. „Liberecký kraj uzavřel dodatky ke stávajícím smlouvám s dopravci, ve kterých zohlednil všechny požadavky a nařízení vlády, aby se řidičům autobusů zvýšily mzdy,“ sdělil Marek Pieter, náměstek hejtmana.
„Z rozpočtu jsme museli vyčlenit 60 milionů korun, ale i tato částka nemusí být dostačující. Hledáme cestu, jak dál postupovat podle zákona,“ dodal hejtman Martin Půta.

Stávkovat tak nakonec budou zřejmě jen řidiči ve čtyřech krajích, a to Zlínském, Jihočeském, Jihomoravském a Ústeckém. Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. V současnosti kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o navýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.