VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opozice kritizuje předražené tramvaje

Liberec Údajně nesmyslný nákup osmi tramvají za 320 milionů korun, na němž se v závěru loňského roku dohodl liberecký dopravní podnik s firmou Pragoimex, kritizovala opoziční Změna pro Liberec.

15.9.2011 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Foto: Deník/ Petr Šimr

Dopravní podnik má už dnes dluhy za čtvrt miliardy korun, a aby mohl tramvaje zaplatit, bude třeba zdražit jízdné v městské dopravě, řekl novinářům stínový radní pro technickou infrastrukturu Josef Šedlbauer. Podle dopravního podniku je však smlouva jen rámcová a podnik nemusí tramvaje koupit, pokud je nebude potřebovat. Potvrdil to i Pragoimex.

Smlouva souvisí se záměrem Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce montovat vlastní tramvaje, a tím je zlevnit. Na první už se pracuje z velké části v dílnách v Krnově, kde se liberečtí zaměstnanci učí vůz postavit. Nejdražší bude právě prototyp, který by měl přijít na 45 milionů korun, další tramvaje už vyjdou podnik levněji. Srovnatelnou tramvaj nabízel na jaře městu Bombardier za 65 milionů korun.

„Cílem celého projektu bylo získat tramvaje levněji a v budoucnu je třeba i montovat a prodávat jinam,“ řekl bývalý primátor Jiří Kittner (ODS), který loni jako předseda představenstva za podnik smlouvu podepsal.

Podle opozice Liberec tramvaje nepotřebuje, protože plánovanou novou trať na největší sídliště Rochlice zatím stavět nebude. Podle Šedlbauera navíc hrozí riziko, že liberecký dopravní podnik bude mít v depu další nefunkční prototyp. „Dopravní podnik už jednou prototyp tramvaje za desítky milionů korun vyvíjel a vůz stojí nepoužívaný v depu jako pomník špatného rozhodnutí, za které nikdo nenesl odpovědnost,“ zdůraznil. Stavět vlastní tramvaje je navíc podle něj zcela nestandardní, a pokud budou problémy, nebude kde vozy reklamovat.

Liberecký dopravní podnik má skutečně ve své vozovně jednu nízkopodlažní tramvaj RT6S, kterou v roce 1996 vyrobila ČKD Tatra. Na koleje souprava naposledy vyjela v roce 2003 a od té doby stojí v depu. Vůz totiž nemá schválení pro běžný provoz, jde o prototyp se spoustou závad a nedostatků, jejichž odstranění by stálo miliony. „Na vývoji jsme se nepodíleli, jen jsme ji testovali, a tak jsme vůz dostali za mnohem výhodnějších podmínek, nikdo jsme tehdy nemohli vědět, že firma zkrachuje,“ vysvětlil Kittner.

Liberec podle Kittnera nové tramvaje potřebuje bez ohledu na to, zda se trať do Rochlice postaví. „Nemůžeme jen donekonečna repasovat staré vozy, jež jsou i více než 30 let staré,“ řekl. Nové tramvaje se navíc staví jako nízkopodlažní. Soupravy dlouhé 22 metrů mají být podstatně méně hlučné než vozy, jež v Liberci jezdí dnes. Konstruktéři Pragoimexu vzali v úvahu i náročné podmínky zimního provozu ve městě.

Autor: ČTK

15.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Václav Helšus, herec a dramatik libereckého Divadla F. X. Šaldy

„Pořád se cítím jako ten kluk ze mlejna" říká herec Václav Helšus

Ilustrační foto

Hnojte popelem

K Aréně se opět sletí čarodějnice

Liberec – U Arény v libereckém Sport parku opět zaplane oheň. Už tradičně se zde posledního dubna sletí čarodějnice z širokého okolí. Oblíbené Čáry u arény letos nabídnou celodenní program.

Z Lakatoše se stává žhavé zboží. Jak dlouho vydrží pod Ještědem?

Liberec – Co Dominik Lakatoš stihl za pouhé dvě sezony v seniorském hokeji, to někdo nedokázal ani za celou svou kariéru. Teprve dvacetiletý útočník hokejového Liberec už má ve své sbírce dva Prezidentské poháry, jeden titul a také stříbrnou medaili.

Náklaďáky převážely topný olej. Celníkům se podařilo zajistit nezdaněný náklad

Liberecký kraj – Tisíce litrů nezdaněného topného oleje skrývaly korby nákladních vozů mířících do Libereckého kraje z Německa. Celníkům se kontraband podařil odhalit při běžných kontrolách během uplynulých dvou týdnů.

Hlasujte pro nejhezčí miminko 17. týdne roku 2017

Liberecko - /GALERIE, HLASOVÁNÍ/ - Představujeme vám miminka vyfocená v 17. týdnu roku 2017. Hlasujte pro to nejhezčí!

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies