VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opozice kritizuje předražené tramvaje

Liberec Údajně nesmyslný nákup osmi tramvají za 320 milionů korun, na němž se v závěru loňského roku dohodl liberecký dopravní podnik s firmou Pragoimex, kritizovala opoziční Změna pro Liberec.

15.9.2011 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Foto: Deník/ Petr Šimr

Dopravní podnik má už dnes dluhy za čtvrt miliardy korun, a aby mohl tramvaje zaplatit, bude třeba zdražit jízdné v městské dopravě, řekl novinářům stínový radní pro technickou infrastrukturu Josef Šedlbauer. Podle dopravního podniku je však smlouva jen rámcová a podnik nemusí tramvaje koupit, pokud je nebude potřebovat. Potvrdil to i Pragoimex.

Smlouva souvisí se záměrem Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce montovat vlastní tramvaje, a tím je zlevnit. Na první už se pracuje z velké části v dílnách v Krnově, kde se liberečtí zaměstnanci učí vůz postavit. Nejdražší bude právě prototyp, který by měl přijít na 45 milionů korun, další tramvaje už vyjdou podnik levněji. Srovnatelnou tramvaj nabízel na jaře městu Bombardier za 65 milionů korun.

„Cílem celého projektu bylo získat tramvaje levněji a v budoucnu je třeba i montovat a prodávat jinam,“ řekl bývalý primátor Jiří Kittner (ODS), který loni jako předseda představenstva za podnik smlouvu podepsal.

Podle opozice Liberec tramvaje nepotřebuje, protože plánovanou novou trať na největší sídliště Rochlice zatím stavět nebude. Podle Šedlbauera navíc hrozí riziko, že liberecký dopravní podnik bude mít v depu další nefunkční prototyp. „Dopravní podnik už jednou prototyp tramvaje za desítky milionů korun vyvíjel a vůz stojí nepoužívaný v depu jako pomník špatného rozhodnutí, za které nikdo nenesl odpovědnost,“ zdůraznil. Stavět vlastní tramvaje je navíc podle něj zcela nestandardní, a pokud budou problémy, nebude kde vozy reklamovat.

Liberecký dopravní podnik má skutečně ve své vozovně jednu nízkopodlažní tramvaj RT6S, kterou v roce 1996 vyrobila ČKD Tatra. Na koleje souprava naposledy vyjela v roce 2003 a od té doby stojí v depu. Vůz totiž nemá schválení pro běžný provoz, jde o prototyp se spoustou závad a nedostatků, jejichž odstranění by stálo miliony. „Na vývoji jsme se nepodíleli, jen jsme ji testovali, a tak jsme vůz dostali za mnohem výhodnějších podmínek, nikdo jsme tehdy nemohli vědět, že firma zkrachuje,“ vysvětlil Kittner.

Liberec podle Kittnera nové tramvaje potřebuje bez ohledu na to, zda se trať do Rochlice postaví. „Nemůžeme jen donekonečna repasovat staré vozy, jež jsou i více než 30 let staré,“ řekl. Nové tramvaje se navíc staví jako nízkopodlažní. Soupravy dlouhé 22 metrů mají být podstatně méně hlučné než vozy, jež v Liberci jezdí dnes. Konstruktéři Pragoimexu vzali v úvahu i náročné podmínky zimního provozu ve městě.

Autor: ČTK

15.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
DOTYK.CZ

Nejen Míša Muzikářová. Ročně se ztratí 5000 dětí

Akce pod názvem Fatbike Challenge 2017 víkend - na vlně bikepackingu se uskutečnila od 10. do 12. února 2017 v okolí Držkova na Jablonecku. V pátek 10. února čekala účastníky noční vyjížďka na Černou Studnici.

I v zimě se dá jezdit na kole

AKTUALIZOVÁNO

Smutná a Pedersen vyhráli jubilejní Jizerskou padesátku

Bedřichov - Kateřina Smutná si v seriálu dálkových běhů Ski Classics připsala páté vítězství za sebou.

Výbuch v Českém Dubu vyhnal lidi z domu

Český Dub – Exploze v kanalizaci vyhnala v sobotu večer z domova 12 osob v Českém Dubu.

Pole dance rozhodně není kroucení zadkem

Jablonec nad Nisou - /REPORTÁŽ/ V jabloneckém tanečním studiu Invert pořádaly lektorky pole dance první charitativní akci pro Český červený kříž. A jak bych mohla o něčem psát a nezkusit to? Tak jsem se zaregistrovala a šla.

Otázky úřadům kladou studenti i šťouralové

Liberecký kraj - Již osmnáctý rok se mohou občané libovolně tázat státních orgánů, územních samosprávných celků a dalších veřejných institucí na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Až na pár výjimek je žádostem většinou vyhověno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies