VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nacista Porsche zmizí z cedule

Vratislavice nad Nisou – Obyvatelé Vratislavic nad Nisou, kde se narodil slavný Porsche, dosáhli svého. Nacistu vymažou z uvítací cedule.

23.11.2013 2
SDÍLEJ:

Nové multifunkční centrum ve Vratislavicích zdobí luxusní vozy Porsche.Foto: Deník/Jan Škvára

 „Můj otec se nevrátil z válečných nucených prací, zemřel. Nechci nacistu na ceduli Vratislavic, která vítá každého, kdo k nám zamíří," zní z úst Vratislavičana Petra Jiráska.

Světoznámý automobilový konstruktér a rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche, jehož minulost pobuřuje vesměs všechny obyvatele jediného libereckého městského obvodu, proto dosloužil jako reklama. Vedení radnice nechá jeho jméno vymazat z uvítacích tabulí při vjezdech do obce. „Rada už to schválila a teď přemýšlíme, jak jméno Porsche odstranit účinně, ale za co nejméně peněz," řekl Deníku člen rady Vratislavic nad Nisou Jaroslav Sýkora (ODS).

Nejen on prý naprosto rozumí lidem, kterým uctívání geniálního konstruktéra leží v žaludku. „Ve chvíli, kdy ve Vratislavicích vznikl památník Ferdinanda Porsche, se zvedla obrovská vlna nevole v židovské obci a také mezi lidmi, kteří zažili válku. Místo jsme proto nechali přejmenovat na expozici a zároveň jsme doplnili text o tom, kdo Porsche byl. Do té doby tam jeho nacistická minulost chyběla," informoval místostarosta Vratislavic nad Nisou Vladimír Braun (ODS). Ve funkci je po převratu na radnici teprve pár týdnů.

Kdo byl Porsche?

Celosvětově uznávaný automobilový konstruktér Ferdinand Porsche, jehož auta zbožňují už malí kluci, se narodil 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou (tehdy Maffersdorf) v německy mluvící rodině. Byl prostřední z pěti dětí. V letech 1898 až 1905 pracoval pro firmu Hof Wagen Ludvíka Lohnera a zkonstruoval svůj první elektromobil, jenž způsobil senzaci na světové výstavě v Paříži v roce 1900.

Ferdinand Porsche

Od roku 1906 do roku 1923 pracoval jako hlavní konstruktér u firmy Astro Daimler. V roce 1923 se stal technickým ředitelem u Daimler Motoren Gesselschaft ve Stuttgartu, vyvinul legendární Mercedes SS a SSK.

Během roku 1931 založil ve Stuttgartu vlastní konstrukční kancelář, čímž v podstatě položil základy firmy Porsche. V roce 1936 v továrně u Wolfsburgu vznikly první tři prototypy slavného Volkswagenu. Během 2. světové války spolupracoval na vývoji těžkého tanku Tiger, děla Ferdinand a podílel se na konstrukci vozidel pro Wehrmacht. V roce 1947 se vrátil z vazby ve Francii a znovu začal konstruovat, spolupracoval se synem Ferrym a výsledkem je slavné Porsche 356.

Nacistická minulost

Ferdinand Porsche byl nacistou a členem Národně socialistické německé dělnické strany. Tím se stal v roce 1937. U SS (ozbrojený Ochranný oddíl fanaticky oddaných přívrženců Adolfa Hitlera) dosáhl hodnosti SS-Oberführer a za jeho činnost mu byl v roce 1944 propůjčen prsten s umrlčí lebkou. Byl také nositelem Válečného záslužného kříže bez mečů .

Po válce byl Ferdinand Porsche odsouzen za spolupráci s nacisty na 22 měsíců vězení. Rozbíhající výrobu vozu Volkswagen Brouk tehdy řídil jeho syn Ferry, který zároveň připravoval výrobu sportovních vozů Porsche ve vlastní továrně.

Vratislavická hrobka

Ferdinand Porsche zemřel krátce po svých 75. narozeninách na infarkt ve Stuttgartu, pohřben je v Zell am See. Na vratislavickém hřbitově má rodina Porsche hrobku. Od vzniku Československa až do roku 1935 byl Porsche československým občanem.

Porscheho objevy

- Bezpřevodový elektromotor umístěný v náboji kola (1897)
- Lohner-Porsche-Elektromobil (1899)
- Kompresorový motor modelu Mercedes SSK
– Odpružení pomocí zkrutných tyčí
- Synchronizovaná převodovka – tzv. Porscheho synchronizace

Autor: Romana Prošková

23.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Policie pátrá po Břetislavu Pokorném z Liberce. Ztratil se na procházce v Lázních Libverda.

Pohřešovaný senior byl nalezen bez známek života

Pacientům zejména po cévní mozkové příhodě pomáhá v českolipské nemocnici klinická logopedka Jana Vacková.

Porucha polykání je stále podceňovaná diagnóza

Tramvaje do Liďáků nepojedou

Liberec – Ne za pět minut dvanáct, ale v hodině dvanácté přichází modernizace tramvajových kolejí v Rumunské ulici, tedy z Fügnerovy ulice na Šaldovo náměstí.

Otvíračka Liščí boudy Kristiánov je za dveřmi

Jablonecko - /ROZHOVOR/ Do krásy se po nákladné rekonstrukci vyloupl poslední dochovaný objekt kdysi slavné sklářské osady ležící hluboko v Jizerských horách. Na Kristiánově chystají na otevření.

Osečná chytla půltucet od Kamenice

Liberec – Ve fotbalové I. B třídě inkasovala Osečná v Kamenici šestku, i když tři kusy dala. Hodkovicím stačila půlka a v ní hattrick Lukáše Pavlíka, aby jasně přehrály oslabené béčko Frýdlantu. Pěnčín si posvítil na lídra z Jenišovic v duelu, který přinesl i čtyři červené karty. Rozstání na oranici uhrálo plichtu s Jablonným.

Už za dva roky by mělo autobusové nádraží dostat novou podobu

Liberec - /GALERIE/ Tolik očekávaný výsledek architektonické soutěže na odbavovací halu a parkovací dům je na světě.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies