Nedůslednost, nekoncepčnost, nedostatečná kontrola, vydaná směrnice téměř k ničemu. Tak by se daly v kostce shrnout závěry kontroly veřejných zakázek, které město Liberec realizovalo v letech 2010 2014. Kontrolu prováděli členové kontrolního výboru zastupitelstva pod vedením Jaromíra Baxy. Cílem bylo odhalit problematická místa v zadávání a realizaci veřejných zakázek. Kdo si zprávu přečte, má dojem, že na radnici neví pravá, co dělá levá. Závěr kontroly tak není po chuti úředníkům magistrátu příslušných odborů a na zasedání zastupitelstva se kvůli zápisu z kontroly kupodivu nejvíc pohádali jinak koaliční partneři Změna a ANO.

Podle Jaromíra Baxy je výsledek kontroly jasný. „Vzhledem k množství pochybení a k tomu, že většina z kontrolovaných ani nenaznačila, že by se s nedobrým stavem pokusila něco udělat, mělo by vedení města konečně najít odvahu k personálním změnám i mezi úředníky. Bude u toho spousta emocí, ale bez tohoto kroku se v Liberci o moc dále neposuneme."

Podle kontrolní skupiny sice na magistrátu existuje směrnice o zadávání veřejných zakázek, přesto si každý odbor zadává zakázky po svém a směrnice ani nepřispívá ke kvalitě realizovaných veřejných zakázek za přiměřenou cenu. V závěru tak komise dala 28 doporučení k nápravě.

„Způsoby jsou na radnici tak děravé, že vedoucí odborů si mohou dělat skoro cokoliv, interní kontrola chybí a není divu, že toho někteří zneužívají," upozorňuje Baxa.

Je tak jasné, že mnoho přátel si tím mezi úředníky neudělal. Jednou z těch, která se proti závěrům kontroly ohrazuje, je vedoucí odboru kontroly a interního auditu Marie Vozobulová. „Kritika, které byl podroben odbor kontroly a interního auditu, je nemístná, ne-li nelidská," píše Vozobulová ve svém vyjádření. Vadí jí, že kontroloři nevzali v úvahu personální možnosti odboru, když kritizovali, že její lidé veřejné zakázky nijak nekontrolovali. „Uvedený výsledek kontroly není nikde v celém zápise podložen konkrétním odkazem na platné zákony či vnitřní předpisy magistrátu a neshody s nimi. Proto je závěr neadekvátní a nesprávný," uvádí Vozobulová.

A podobně to vidí i další úředníci. „Odbor správy veřejného majetku odmítá zápis jako celek, protože nemá náležitou vypovídající hodnotu, neboť není podložen relevantními doklady o skutečnosti, které by naplňovaly podstatu uvedenou v závěru dokumentu, a sice že byla zjištěna závažná pochybení," píše i vedoucí daného odboru David Novotný. Podobně kriticky se k závěru kontroly staví i vedoucí právního odboru Jan Audy a tajemník magistrátu Jindřich Fadrhonc. Podle něj už na radnici funguje směrnice, podle které se zadávání veřejných zakázek řídí.

Výměna úředníků?

Jenže ani to kontrolory neuspokojuje. „Můžeme mít tisíc směrnic k provádění výběrových řízení a protikorupčních opatření a nebudou nic platné, protože nejvíc finančních prostředků vyházíme za posudky, opravy a vícepráce v důsledku naprosto lajdácké práce „odborníků" na straně investora," uvedla v zápise členka kontrolní skupiny Eva Kočárková v reakci na zpackané zakázky u opravy Kostelní ulice, Soukenného náměstí nebo mateřské školky Čtyřlístek. „Když máte na radnici úředníky, kteří na to kašlou, máte špatný technický dozor, stavební deník, který se nevyplňuje a přesto se na jeho základě městu fakturuje a nikdo s tím nic nedělá, tak to je prostě špatně," dodává Baxa.

Kvalita přípravy stavebních zakázek je podle kontrolní skupiny nedostatečná a nedostatky v projektech se dále násobí nedostatky při realizaci výstavby. Často vznikají problémy při dopracovávání projektové dokumentace až v průběhu realizace stavby.

A komise pokračuje dál: Oslovené odbory města nezkoumají, zdali je zakázku schopna realizovat některá z firem či příspěvkových organizací z městské skupiny. Převládá přístup, že tyto společnosti mají možnost účastnit se výběrových řízení. Tato praxe naznačuje na riziko nepříliš efektivního využívání kapacit a majetku města. Nebylo zjištěno, že by odbory magistrátu systematicky určovaly cenové limity pro připravované zakázky, pro město tím vzniká riziko realizace zakázek za vyšší ceny, než by bylo hospodárné.

„Já bych ty závěry kontroly zase tolik nepřeceňoval, některé věci si tam odporují a navíc se týkají zakázek, které se realizovaly v letech 2010 2014. Pokud chce vedení města situaci zlepšit, tak ať ji zlepší, kdo jiný by to měl za ně dělat? Už jsou u moci 14 měsíců," komentuje závěry kontroly zastupitel za Starosty Michal Hron. „Zatím nové vedení města žádnou pořádnou veřejnou zakázku neudělalo, až se tak stane, můžeme se relevantně bavit o tom, co se dá zlepšit. Myslím, že to je jenom uměle vyvolaný konflikt. Mě osobně závěry kontroly příliš moc nepřesvědčily," dodal Hron, který jindy na nefungování systému nenechává nit suchou.

Neschopní ať jdou

Jaromír Baxa má ale jasno. Neschopní úředníci by měli podle něj z magistrátu odejít. „Neefektivní způsob práce na některých odborech magistrátu je přímo spojený s tím, kdo ten odbor vede. Vedení města teď stojí na rozcestí. Buď bude pokračovat v zajetých kolejích nebo ty lidi vymění a dosadí tam opravdu schopné a kvalitní úředníky. Jinak se dál neposuneme. Na odboru strategie a rozvoje se také kompletně obměnil tým lidí. Ano, zpočátku z toho byly zmatky, ale teď to funguje. Stejně jako na odboru veřejné zeleně, kde vedoucí odešla, protože na to profesně nestačila. Podobně se obměnilo vedení Technických služeb, které dřív byly ve ztrátě a téměř nic tam nefungovalo. Teď se to zlepšuje. Další příklad je Záchranná služba Libereckého kraje, kde také došlo k výměně vedení. Je pouze na vedení města, jak se k tomu postaví," řekl Baxa.

Primátor Tibor Batthyány na zasedání zastupitelstva uvedl, že rada města se závěry kontroly zadávání veřejných zakázek bude určitě zabývat.

„Jen se bojím, aby to nedopadlo podobně jako s alarmující situací na stavebním odboru, kde byla zjištěna před časem také řada pochybení, která i vedla ke zpoždění na územním plánu, ale zatím se nic nestalo a jak se zdá, tak ani nestane a ti lidé tam dál zůstanou," uzavřel Baxa.