VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Místo jízdenky jenom wi-fi

Liberec - Dopravní podnik v Liberci se podílí na vývoji nové technologie.

9.2.2017
SDÍLEJ:

Fügnerova. Terminál MHD Liberec. Ilustrační snímek.Foto: ČTK

Stačí jen před nástupem do tramvaje zapnout na mobilu bluetooth či wi-fi a pak jet tam, kam člověk potřebuje. Žádné cvakání jízdenky, pípání přes opuscard, posílání sms jízdenek nebo placení u řidiče. Po vystoupení stačí bluetooth či wi-fi zase vypnout. O víc se starat nemusíte. „Systém už sám vyhodnotí, jakým dopravním prostředkem jste jeli, kolik zastávek, který den a kolik se vám strhne z účtu," popisuje Jiří Janšta z firmy Abirail, která výzkum nové technologie zaštiťuje.

Podle ředitele Dopravního podniku Liberce a Jablonce Luboše Wejnara, kde se zatím technologie zkušebně testuje, by to mohlo přinést revoluci ve veřejné dopravě.

„Často se setkáváme s tím, že lidé nechtějí MHD využívat, protože se jim nechce platit za tři zastávky stejně, jako kdyby jeli přes celý Liberec z Lidových Sadů až pod Ještěd. Tato technologie umožní, že se bude platit jen za skutečný počet odjetých zastávek. Slibujeme si od toho, že by to mohlo přitáhnout další cestující," uvedl Wejnar.

Právě DPMLJ si zakládá na zavádění nových technologií, a proto také padla volba na spolupráci při výzkumu na něj. „Počítáme s tím, že zhruba do tří, maximálně pěti let by se mohl spustit ostrý provoz. S nápadem přišlo ministerstvo dopravy, které chce, aby technologie platila pro veškerou dopravu. Tedy ve vlacích, v MHD, linkových autobusech, požadavek je i na lodní dopravu. Takže vyjma letadel vlastně všude," říká Janšta.

JAK S PLACENÍM?

Před použitím chytrého mobilu či chytrých hodinek se cestující bude muset zaregistrovat a zřídit si účet, podle kterého ho zařízení umístěné v dopravním prostředku rozezná a ze kterého se pak peníze budou automaticky strhávat.

„Musíme ošetřit, aby se lidé nevymlouvali, že žádnou tramvají nejeli, že se jim to zapnulo samo, když šli kolem zastávky a že se jim peníze strhly neoprávněně. Zaznamenali jsme i obavy, aby se systém nesepnul, když třeba pojedete v autě těsně za autobusem, ve kterém bude bezdrátové zařízení pro tuto službu, ale to jsou věci, které se dají ošetřit," dodal Janšta. Jelikož je technologie ve vývoji, taxa jízdného ještě nebyla stanovena.

Autor: Jana Pavlíčková

9.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Teploměry šplhaly rekordně vysoko. Dokonce i v Harrachově

Čtyři veteráni. Zleva: Kohout, Schüler, Šindelář a Vágner.

Judističtí veteráni vyrazili do Budapešti

Záchranářský vrtulník z Liberce má za rok přes 500 zásahů

Liberec - Letecká záchranná služba v Liberci působí 26 let, za tu dobu vrtulník vzlétl k více než 13.000 případům. "V posledních letech mají záchranářské helikoptéry v kraji ročně mezi 500 až 650 zásahy, převažují akutní," řekl vedoucí letecký záchranář v Liberci Miloš Odstrčil.

Sklo je materiál, který nese hodně symboliky, říkají litevští skláři

Liberec - /GALERIE, ROZHOVOR/ Severočeské muzeum přichází s výstavou skla vynikajících litevských sklářů. Rozhovor s umělci a kurátorem se přímo nabízel.

Lezcům nebude zima. Mají speciální obleky

Liberecký kraj – Jako jediní v Libereckém kraji mají nyní českolipští profesionální hasiči speciální obleky pro lezecké zásahy. Vybavení, které nakoupili díky sponzorským darům od českolipských firem, je určené do ztížených klimatických podmínek, deště, silného větru a mrazu.

NÁZORY: Panenka

Liberecký deník přináší zajímavé názory lidí, kteří jsou ochotni se podělit o své myšlenky, zážitky a zkušenosti. Každý si najde to své. Ať už se jedná o Deník nastávající prvorodičky, Nahlas Petra Vondřicha nebo Sloupek Ireny Eliášové.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies