VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lyžařským stopám v Jizerkách vládne žena

Jizerské hory /FOTOGALERIE/ - Milena Jelínková je mladá dáma, díky níž se můžeme vydat po téměř dvou stovkách kilometrů upravených tratí do krásné přírody. Ve funkci ale končí. Chystá se na lepší… Bude mít rodinu.

18.3.2011
SDÍLEJ:

Jizerskohorská magistrála. Foto: DENÍK

Stovky kilometrů Jizerské magistrály

Během jediné zimy vyhledá běžkařské stopy Jizerské magistrály přes 600 tisíc lyžařů. Jsou to nejen lidé z nedalekého Liberce a Jablonce nad Nisou, kteří pohodlně přijedou autobusem nebo autem přímo ke stopám magistrály, ale i tisíce turistů z celé země i ze zahraničí. Ti všichni vědí, že zde vždy najdou upravené stopy, zázemí a možnost najezdit stovky kilometrů nádhernou zimní krajinou.

Jizerské hory jsou pro běžky ideální. Dnes má Jizerská magistrála přes 170 kilometrů upravovaných tratí, které vedou mírně zvlněným terénem v náhorní plošině Jizerských hor. Náročnější běžkaři mohou využít propojení tratí s Krkonošemi či Polskem. Podrobnosti a aktuality se denně mohou dozvědět z webových stránek www.jizerskaops.cz. O dokonalé znalosti situace a řízení provozu na magistrále, především v zimě, nás přesvědčila ředitelka obecně prospěšné společnosti Jizerská, mladá dáma, Milena Jelínková.

Zůstává někdy na běžkařských trasách klid?
O stopy Jizerské magistrály se již dvanáct let stará Jizerská o.p.s., která sídlí v Bedřichově. Máme na starosti trasy po celých Jizerských horách a naši řidiči vyjíždí s rolbami či skútry ze tří různých míst. Pracují většinou v noci, když sněží, tak nad ránem, aby nedočkaví běžkaři mohli ráno nasadit lyže a vyjet do čerstvě upravených tratí. Upravit najednou celou lyžařskou magistrálu trvá čtyřem profesionálním řidičům deset hodin. Během sezony najezdí všichni dohromady skoro deset tisíc kilometrů a v rolbách stráví přes tisíc hodin. Stopy jsou živé čtyřiadvacet hodin denně, v noci rolby, ve dne lyžaři.

Celá ta logistika musí být značně nákladná, vycházíte s penězi sponzorů?
To, že jako lyžaři jezdíme ve stopách zadarmo a užíváme si krásného pocitu na běžkách, neznamená, že stopy nebo peníze na ně padají jen tak z nebe. Bez lyžařů se Jizerská magistrála neobejde. Ročně musíme sehnat pět milionů korun. Třetinu získáme od sponzorů a firem, třetinu dostaneme od měst a obcí v okolí Jizerských hor, ale zbývající peníze nutně potřebujeme od vás, lyžařů. Pokud se chystáte na lyže nebo jste si dobře zajezdili, pošlete alespoň symbolicky 30 korun přes dárcovskou SMS nebo jakýkoliv obnos peněz na zvláštní konto veřejné sbírky. Veřejná sbírka je kontrolována a povolena Krajským úřadem Libereckého kraje a její použití musíme řádně doložit. Máte tak jistotu, že všechny peníze použijeme na úpravu vašich oblíbených tratí. Díky předem za to, že se hlásíte k Jizerské magistrále a že rolby třeba zítra vyjedou i díky vám.

Naskýtá se myšlenka, že správa lyžařské magistrály by měla být v rukou pořádného chlapa, necítíte se v tomto postavení v nevýhodě?
Představujete si, že musím sundávat pásy na rolbě a podobně? Tak to naštěstí nemusím. Moje práce zahrnuje zejména organizování, propagaci magistrály, jednání se sponzory a partnery, předkládání návrhů. Hlavně ale shánění peněz na údržbu tratí. Ročně musíme sehnat přes čtyři miliony korun.

Existuje řada míst nástupu na magistrálu, která z nich jsou nejlépe vybavena?
Počet nástupních míst do běžeckých tratí Jizerské magistrály je jedním z unikátů. Lidé mohou do stopy vstoupit na dvaceti třech místech, a to po celých horách. Kompletní seznam máme na internetu a tuto zimu vyšel i s mapkou v zimních Turistických novinách Jizerských hor. Na každém nástupním místě je možné zaparkovat, nastudovat mapu magistrály. Největším a také velmi navštěvovaným startovním bodem je Bedřichov. Je to ale dáno tím, že je velmi blízko velkých měst – Liberec, Jablonec nad Nisou, i snadno dostupný z Prahy. Autem trvá cesta něco přes hodinu.

Mohou turisté na trati najít dostatek útulků a míst s občerstvením?

Jizerské hory jsou protkány běžkařskými trasami i místy, kde se lidé mohou občerstvit nebo zahřát. Hlavními centry jsou Bedřichov, Jizerka a Smědava, ale i další, třeba lyžařským čajem proslavený Hřebínek nebo vyhlášená Šámalova chata.

Poradí někdo v nástupních místech, jaký je sníh, jak namazat?
K tomu bych doporučila spíše naše webové stránky www.jizerskaops.cz. Je na nich on-line teploměr, který zobrazuje teplotu v Bedřichově a jsou tam i odkazy na srážkoměrné stanice v Jizerských horách. Nová mazárna lyží se servisem a opravnou je ale nově na stadionu v Bedřichově. Tam se o lyže postarají odborníci.

Mají návštěvníci možnost úschovy batohů a oblečení?
Úschovna funguje na centrálním parkovišti v Bedřichově a lidé mohou využít i převlékárnu, která je otevřená každý den v blízkosti stadionu a na kterou loni přispělo město Jablonec. Stále jde ale o provizorní řešení. Pracujeme spolu s Bedřichovem na důstojnějším vybavení stadionu. Jizerská magistrála a půl milionu lyžařů během jediné zimy si je bezesporu zaslouží.

Lyžovat přijíždějí lidé i z jiných krajů, máte naději, že získáte sponzory nejen z Liberecka?
Musím říci, že našimi sponzory je mnoho firem i osob mimo náš kraj. Vážíme si každé pomoci. U firem to někdy bývá tak, že majitel firmy je fandou lyžování, a tak se rozhodne pomoci Jizerské magistrále dle svých možností. Jsou i firmy, které lyžování zjednodušeně řečeno moc nezajímá, ale chtějí reklamu nebo propagaci. Ideální je, když jde o kombinaci obojího.

Přijímáte sponzorství i ve formě fyzických příspěvků mimo financí?
I takoví mezi našimi sponzory jsou. Ale ne příliš často. Co potřebujeme, jsou totiž hlavně peníze. Za ty koupíme naftu, zaplatíme rolbaře, opravíme stroje. Čeho si ale moc vážím tady v Bedřichově, je vzájemná pomoc mezi firmami, které tu působí.

Předpokládáte vytvoření nějaké zábavné části magistrály pro děti?
Loni v únoru jsme uspořádali na stadionu v Bedřichově Den sněžných strojů. Rolbaři prezentovali rolby, každý se mohl podívat dovnitř, pro děti byly připraveny soutěže a hry, mohly se též povozit na sněžných skútrech. O všech akcích informujeme s předstihem na našich webových stránkách.

Magistrála byla spuštěna před dvaceti lety, připomenete toto výročí nějakým způsobem?
Rolbami se běžkařské tratě v Jizerských horách ale upravují ještě déle. Začalo se zde již v roce 1984, údajně jako první v republice. A historie běžeckého lyžování v Jizerkách sahá ještě dál, někdy k prvním ročníkům dnes slavné Jizerské padesátky. Tehdy si ale lyžaři prošlapávali tratě sami, lyžemi.

Na závěr prosím jen pár řádek o tom, proč jste přistoupila k návrhu spravovat magistrálu?
Dostala jsem nabídku zúčastnit se výběrového řízení na tuto pozici po svém návratu ze zahraničí. Pracovala jsem tehdy jako poradce u jedné liberecké firmy. Svého přesunu do Bedřichova nelituji. Výhled na sjezdovku z kanceláře považuji za bonus k práci. Ale už nastal čas myslet na rodinu. O mém nástupci se bude rozhodovat na konci března.

Jak přispět na magistrálu

Pokud byste chtěli přispět na Jizerskou magistrálu, pošlete DMS ve tvaru DMS MAGISTRALA na číslo 87 777 nebo jakoukoli částku na účet veřejné sbírky 229 222 824 / 0300. Nově můžete využít platební kartu nebo systém Paysec přes internet. Stačí kliknout na webové stránky www.jizerskaops.cz

18.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Marek, předseda představenstva KNL a. s., při tiskové konferenci dne 23. června v Liberci.

Pavel Marek: Odcházím kvůli řediteli KNL Nečesanému

KAROLÍNA KOLOMAZNÍKOVÁ Narodila se 19. června v liberecké porodnici mamince Ivetě Čukanové z Rozstání. Vážila 3,65 kg a měřila 51 cm.
10

Hlasujte pro nejhezčí miminko 25. týdne roku 2017

Problémy v dopravě v Libereckém kraji nekončí

Liberecký kraj – Přestože to vypadalo, že se Liberecký kraj konečně s dopravci dohodl, firma Busline, která už si na kraji vymohla nejvíce peněz, se obrátila na antimonopolní úřad.

FOTO: Oprava vany Lesního koupaliště budí emoce

Liberec – Bazén ze žulových kvádrů. Dnes polorozpadlý, dříve hojně navštěvovaný. Do opravy vany Lesního koupaliště zbývá už jen pár dní. Zatímco město má jasno, názory obyvatel se na veřejném projednávání o úpravách a vybavení koupaliště poněkud zvrhly.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Mladou mámu a její miminko po nehodě transportoval vrtulník

Janov n. N. – Žena jela bez řidičáku, se špatně upevněnou autosedačkou, proti miminku při čelním střetu s dalším vozem vystřelil airbag. 

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies