VYBERTE SI REGION

Luxusní parádička, suchou nohou rovnou do tramvaje

Jablonec n. N. - Sněhová kalamita, každý hrabe nebo hází lopatou. Ze zastávky tramvaje ale sníh sám mizí. V republice zatím nemá jablonecké a liberecké vyhřívání zastávek konkurenci.

12.1.2017
SDÍLEJ:

Vyhřívaná zastávkaFoto: Deník / Petr Zbranek

„A já se divila, kdy to ti chlapi stíhaj uklízet, když tolik padalo. Ani to neklouzalo, když začalo mrznout. Že je vyhřívaná zastávka by mne tedy nenapadlo," uvedla na zastávka seniorka do naší ankety. Vůbec ji nenapadlo, že zastávky tramvaje včetně konečné mají vyhřívané nástupiště. A nejen v Jablonci, ale celkem 34 tramvajových zastávek v Liberci, Vratislavicích nad Nisou a Jablonci nad Nisou nevyžaduje každodenní zimní údržbu.

„Ve chvíli, kdy teploty klesnou pod čtyři stupně Celsia, aktivuje se automatické vyhřívání celého prostoru nástupiště," uvedl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar. Veškerý spadlý sníh postupně odtává a nehrozí tak, že by cestující městské dopravy nastupovali a vystupovali na kluzký povrch nebo do vysoké vrstvy sněhu. Takové zastávky u nás přibyly při rekonstrukci tramvajové tratě.

JSOU BEZÚDRŽBOVÉ

Díky automatickému vyhřívání nemusí na tyto zastávky vyjíždět pracovníci dopravního podniku. „Vyhřívání zastávek je nejen komfortní, ale především zvyšuje bezpečnost pro cestující. Nehrozí tak, že by někdo uklouzl a poškodil si zdraví," uvedl předseda představenstva Pavel Šulc.

Celý princip vyhřívání je jednoduchý a navíc ekonomický. Všechny zastávky vyhřívá speciální topný kabel, který napájí proud z trolejí. „Tímto systémem se nejenže šetří síly lidí, ale také posypový materiál a zároveň se zužitkuje energie vzniklá při brzdění tramvají," doplnil Wejnar.

A jak to funguje? Energie vzniká při elektrodynamickém brzdění tramvají. „Zjednodušeně řečeno, tramvaje s modernizovanou trakční výzbrojí umí tuto vyrobenou energii vrátit zpět do trakčního vedení. Tuto energii poté využije buď jiný vůz na trati při rozjezdu, nebo právě topení na zastávce. Tento proud se nemusí mařit v brzdovém odporníku v tramvaji," upřesňuje provozně-technický ředitel Ludvík Lavička.

NEMÁME KONKURENCI

Na tuzemské mapě by zdejší dopravní podnik jen těžko hledal konkurenci, co do počtu takto vybavených zastávek. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou je ve využití této technologie ošetření tramvajových zastávek v čele před podobnými dalšími dopravními podniky v České republice. „A zřejmě i nějaký čas zůstane," míní ředitel dopravního podniku.

A radost z perfektně uklizených zastávek nemají jen cestující. Zejména ta na konečné v Jablonci je hojně vyhledávanou i z jiného důvodu. „Mám mopslíka a když jej po procházce v Tyršových sadech už hodně studí nohy a má je plné ledu, na chvíli jdeme na zastávku a hned běhá veseleji," svěřil se mladě vyhlížející Jablonečan našim fotografům.

Autor: Lenka Klimentová

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brankář Liberce Roman Will.

Will: Gól od Lencíka? Aspoň dostane prémie

Ilustrační foto.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

Nová stoka pomůže zmírnit škody po přívalových deštích

Frýdlant - Vyražené poklopy od kanálů a zaplavené ulice. To se má změnit.

V horách musí být každý sám za sebe

Jizerské hory -/ROZHOVOR/ K horám měl jako rodilý Jablonečák blízko už odmala. K horské službě také. Od roku 2003 je René Mašín náčelníkem HS Jizerské hory. A i přes náročnou službu říká: Neměnil bych.

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel také v Libereckém kraji

Liberecký kraj - Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies