Kraj pro zajištění dopravy na Liberecku zvažoval několik variant: veřejnou soutěž, založení vlastního dopravce a nákup ČSAD Liberec. Desetiletou zakázku na oblast se vypsat nepodařilo, o nákup ČSAD se sice dříve pokusil, překazil mu jej však antimonopolní úřad. Kraj proto založil vlastního dopravce Autobusy LK.

Provedená analýza ale ukázala, že není výhodné budovat firmu zcela od nuly. Aktuální nákup ČSAD prostřednictvím Autobusů LK je tak vyústěním několikaleté snahy. „Věřím, že časem potvrdíme, že to byla nejekonomičtější a nejpragmatičtější varianta pro zachování solidní dopravní obslužnosti v kraji,“ uvedl jednatel firmy Autobusy LK Jiří Řádek.

ČSAD Liberec.
O převzetí majoritního podílu v ČSAD Liberec se pokusí krajská firma Autobusy LK

Nyní je podle Řádka nutné společnosti stabilizovat. ČSAD Liberec má zatím smlouvu na zajišťování dopravy na Liberecku, Frýdlantsku a Hrádecku do konce roku 2019. Zajišťovat dopravu by pak měla i nadále.

Podle hejtmana Martina Půty je výhodné dopravce vlastnit i pro případ mimořádností. „Ochrání nás to před případným vydíráním od zmonopolizovaného trhu,“ připomněl Martin Půta. Narážel tím například na požadavky dopravců na zvýšení úhrady v minulých letech nebo na situaci v Ústeckém kraji.

ČSAD Liberec. Ilustrační foto.
Úřad kraji zakázal nákup akcií ČSAD Liberec, na stole je žaloba

Právě v Ústeckém kraji společnost TD Bus (dříve BusLine) před časem oznámila, že pokud nedostane více peněz, nevyjede. Od 14. září tak dopravu v oblastech Ústecka a Děčínska zajišťuje krajský dopravce Dopravní společnost Ústeckého kraje. Paradoxní ale je, že zatímco soukromému dopravci kraj za kilometr platil zhruba 27 korun, své vlastní společnosti platí 41 korun.

To by se podle Půty v Libereckém kraji stát nemělo. „Politické zadání pro pana jednatele je, aby doprava byla levnější než ta na základě vysoutěžených smluv,“ uvedl Půta. Pro představu na Semilsku před časem vyhrála zakázku firma BusLine s cenou 35,60 korun za kilometr, na Jablonecku stejný dopravce s cenou 36,60 korun za kilometr. ČSAD Liberec dosud jezdí na Liberecku za 33,38 korun.

ČSAD Liberec.
Busline překazil Libereckému kraji nákup ČSAD Liberec

V prvních letech ale bude muset kraj přesto do firmy spíše investovat. „V příštím roce předpokládáme nákup 17 nových autobusů. Nahradí ty, které jsou starší 12 let,“ nastínil Řádek. Rozpočet je na to podle hejtmanovy náměstkyně Jitky Volfové připraven. „Na úkony spojené s nákupem akcií máme alokováno 44 milionů a na zřízení nového dopravce 60 milionů,“ řekla.