Záležet ale bude na ceně, řekl  hejtman Martin Půta (STAN). O prodloužení stávajících smluv rozhodlo v úterý po bouřlivé diskuzi zastupitelstvo. Kraj sice už před dvěma lety vypsal na zajištění dopravy tendr, antimonopolní úřad (ÚOHS) ho však zrušil. I když se Liberecký kraj proti rozhodnutí odvolal, nebude moci podepsat s vítězi včas smlouvy, a musí proto zajistit jiné řešení dopravy.

Kraj už v červnu požádal dopravce o indikativní nabídky na zajištění dopravy na další dva roky. Dostal jich šest. Ve dvou ze tří oblastní podali nejnižší nabídky stávající dopravci, ve třetím byla nejvýhodnější nabídka jiného dopravce. "Vstup dopravce, který dosud není zapojen v integrovaném systému dopravy v kraji s sebou však nese řadu rizik," upozornil zastupitele krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj). I proto dali nakonec zastupitelé přednost prodloužení smluv se stávajícími dopravci. Rozdíl v nabídkách představoval totiž jen zhruba pět milionů korun za rok.

Původní zakázku na zajištění autobusové dopravy v kraji od prosince 2014 do prosince 2024 vypsal kraj počátkem června 2012. Termín pro podání nabídek se kvůli námitkám a úpravám tendru desetkrát posouval. Zakázku za 4,074 miliardy korun mohl získat jediný uchazeč, nebo až tři, byla totiž rozdělena na tři regiony - Západ (Českolipsko), Východ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko). Podle antimonopolního úřadu ale kraj pochybil v nastavení podmínek tendru a také nevyhověl stížnostem Bítešské dopravní společnosti na neprůhlednost soutěže.

V současné době zajišťuje regionální autobusovou dopravu v kraji devět dopravců. Na 214 linkách by měli letos najezdit 12,8 milionu kilometrů. Největšími jsou BusLine, ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa. Kraj dopravcům podle odhadů zaplatí letos kolem 226 milionů korun, všem ale na konci roku vyprší smlouvy. Loni platil kraj za kilometr 32 korun, od prosince by se měla cena snížit. Celkově by měl kraj podle předběžných nabídek ročně ušetřit asi 28 milionů korun. Hlavním cílem je podle Půty zachování komfortu i rozsahu dopravy. Dál by měl fungovat integrovaný systém dopravy IDOL i krajská karta.