Statutární město Liberec na počátku tohoto tisíciletí udělalo rázný krok, když veřejnosti představilo projekt „Otevřené město“, který měl naprosto zásadně změnit komunikaci mezi občanem a jeho městem.
Krajské město se rozhodlo, že vytvoří platformu pro každého, která obsáhne vše.

„Tento systém nevyloučí z možnosti sdílet veřejná data prakticky žádného zájemce kvůli jeho technologické neznalosti,“ prezentoval skutečně robusní projekt tajemník města Liberce Marek Řeháček. V souvislosti s projektem „Otevřený Liberec“ vznikla také akciová společnost Liberecká informační, a.s., která například stojí za projektem městské karty nebo výběrem a nákupy výpočetní techniky užívané úředníky a zastupiteli města.

Informační budky

Komunikace pomocí datových zpráv, emailů či SMS, to měl být jen malý začátek. Tento projekt počítal i s vybudováním jistých „informačních budek“ tak, jak známe například obdobné, jež jsou veřejně dostupné za účelem telefonování. Občané města měli mít v rámci tohoto projektu jakýsi svůj virtuální účet na stránkách města, kdy by viděli, jaká řízení s městem vedou, v jaké je to fázi, kdo a co v jejich záležitosti vyřizuje, a zároveň by prostřednictvím tohoto účtu platili například poplatky.

Turisty i občany měl zaujmout audiovizuální způsob informování, celá komunikace s úřady měla být snadná, přehledná, rychlá a doplněna o elektronické průvodce uživatelem aktivně prováděných úkonů. Bohužel ani závěr roku nenasvědčuje tomu, do čeho město investovalo skutečně nemalé úsilí i nezanedbatelnou část veřejných prostředků.

Projekt si město financuje samo

„Původně měl být celý projekt financován ze strukturálních fondů EU. Možnost čerpání těchto peněz však ani v roce 2008 nebyla naplněna, a tak město i nadále pokračovalo jen ve fázích, které bylo schopno samo financovat,“ vysvětloval letos v létě v závěrečné zprávě města jeho tajemník Marek Řeháček. „I nadále vycházely v rámci Zpravodaje informační letáky Rádce občana v životních situacích. Ke zvýšení informovanosti občanů o důležitých událostech týkajících se magistrátu, například nová úřední doba, byly taktéž využity letáky umístěné v dopravních prostředcích městské hromadné dopravy,“ uvádí tajemník. Přímo letáky v autobusech sice záměrem projektu nebyly, ale bezesporu to k informování občanů směřuje.

On-line rezervace na magistrát

Staré webové stránky krajského města pak ohlodává zub času. Do původní již velmi nepraktické a nepřehledné šablony se webmasteři snaží zakomponovat nové funkce, což ve svém důsledku způsobuje ještě větší chaos a místy se na stránkách magistrátu dostanete do slepé uličky. Co lze na stránkách města považovat za využití komunikačních technologií, je jednoznačně webová kamera zaměřená na fronty občanů v nové radnici, možnost on-line objednání na úřad, která občanovi ušetří ono stání ve frontě a výpočet průměrné doby čekání pro jednotlivé přepážky, které jistě uvítají občané, kteří ve frontě stát chtějí.

Na stránkách města Liberce je ještě několik dalších technologických služeb, ale ani přes mnoha milionové investice a mnohaletou práci odborníků specializované firmy, se nepodařilo deklarovaného stavu, který měl již několik let měnit vztah mezi úřadem a občanem.

"Zbytečná" investice

Nutno poznamenat, že náklady města do doposud nepříliš podařeného projektu nejsou největší v tomto projektu. Zásadní výdaj, který mezi součástmi datové sítě naleznete, je optická síť vyvedená směrem do Vesce. Sice městu Liberci prakticky k ničemu není, ale budoucnost informačních technologií stojí na optických kabelech. Tuto investici zaplatil stát.

Budoucnost libereckého internetu

Liberecký kraj zastřešuje jeho krajský úřad. Jeho webové stránky prodělali skutečně zásadní změnu. Z původně graficky málo lákavého webu, který byl ovšem velmi poctivě doplňován, se nyní klube graficky zajímavá platforma, která přináší mnoho informací, návodů a možná lze do budoucna s narozením internetové platformy samosprávy, která se nebude bát nových technologií, které jsou pro občany již samozřejmostí.