„Každé peníze, které můžeme použít na opravy silnic a mostů druhých a třetích tříd, jsou pro nás dobré. I když jdou škody do miliard, pomůže nám jakákoliv suma,“ poznamenal hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler (ČSSD) k plánu, kde hledat peníze na odstranění katastrofálního stavu krajských silnic, jež poničily srpnové záplavy.

Kraj chce čerpat peníze nejen ze státních fondů, ale také z těch evropských. Na opravy silnic II. a III. tříd bude potřebovat v nejbližších letech přes dvě miliardy korun a při čerpání dotací jen z programu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) by musel sám najít v rozpočtu miliardu. Získat může totiž jen polovinu. „Takové peníze ale kraj nemá,“ uvedl hejtman.

Celková škoda způsobená záplavami se podle Stanislava Eichlera v celém kraji vyšplhala už k astronomické sumě 8,2 miliardy korun.

Liberecký kraj už připravil první projekty rekonstrukce pěti silnic a mostů na Českolipsku, které chce financovat z přeshraničního programu Cíl 3 Česko-Sasko. Opravy by se měly dočkat některé zničené silnice třetích tříd v oblasti Krompachu, Svoru a Mařenic a také tamní mosty. „Opravy přijdou podle odhadů zhruba na 85 milionů korun, nás ale budou stát jen kolem 8,5 milionu,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD).

Evropská unie zaplatí až 85 procent nákladů. Pět procent přidá stát. Sepp věří, že v průběhu roku podobnou možnost nabídne i program Cíl 3 Česko–Polsko. To by umožnilo získat peníze hlavně na opravy komunikací na Frýdlantsku, které právě s Polskem sousedí a v rámci kraje bylo srpnovými záplavami poškozeno nejvíce.

Zároveň ale kraj připravil i projekty, na něž žádá dotace z programu ministerstva pro místní rozvoj. „Připravili jsme 21 projektů na opravy mostů za zhruba 186 milionů korun, v tomto případě bude ale muset kraj zajistit polovinu potřebných financí, tedy asi 93 milionů korun,“ řekl Sepp. Vlastní díl bude kraj hradit z půlmiliardového úvěru, který si loni vzal na opravy mostů na silnicích II. a III. tříd. „Podařilo se nám zajistit opravy vybraných mostů o 100 milionů levněji, než jsme předpokládali. To nám přineslo peníze na spolufinancování mostů poničených záplavami,“ vysvětlil Sepp.

S využitím ČTK