„Jsem moc ráda, že je silnice hotová. Poslední rok, kdy začaly jezdit kamiony skrze Bílý Potok, se tam nedalo bydlet. Hluk, praskání domů, ani ulice se nedala pomalu přejít. Teď snad budeme mít větší klid," řekla Božena Formánková, kronikářka v Bílém Kostele, která přišla na slavnostní otevření spolu s dalšími rezidenty.

Silnice se v ČR staví obtížně

O vybudování silnice se starostové přilehlých obcí a měst snažili skoro dvacet let. Plánovat se začalo už v 90. letech minulého století, ale probém byl s vyvlastněním pozemků i stavebním povolením. „Konečně je hotovo. Nám všem přibyly za tu dobu šedidé vlasy. Silnice se v České republice staví obtížně, to všichni víme," komentoval situaci hejtman Martin Půta, bývalý starosta Hrádku nad Nisou, kde silnice končí.

Nová silnice stála asi 1,7 miliardy. Finančně by se na nákladech měla podílet i Evropská unie, v současné době bylo na její stavbu proplaceno asi 1, 4 miliardy korun.

Podle Tomáše Blechy ze Státního fondu infrastruktury, který plní kontrolní funkci, jsou zástupci EU stále nespokojeni s českými kontrolami. Ty jim příjdou málo přísné. „Pár nálezů zde bylo, většina se týkaly víceprací. Evropská unie nastavila velice přísný režim, ale doufám, že se nějak dohodneme," řekl Blecha.

Dvouproudá silnice zabírá plochu 91 000 metrů čtverečních a je položena na 11 mostních objektech. Největší je most přes Václavický rybník, který drží první místo mezi všemi mosty v Libereckém kraji. Na novou silnici se přijel podívat i starosta Žitavy, který s sebou přivezl i láhev šampaňského na její křest. Ve svém projevu slíbil, že se pokusí dokončit německou část silnice co nejdříve.