Kraj má podle hejtmana Martina Půty zájem kompenzovat navýšení platů řidičů v ceně dopravního výkonu, podle Ministerstva pro místní rozvoj ČR by ale porušil zákon.

STARÉ SMLOUVY

„Smlouvy jsou z roku 2014 a dohoda už do nich není podle starého zákona aplikovatelná," vysvětlil končící ekonomický náměstek Marek Pieter, který přechází na resort dopravy.

V současné době se dopravní firmy obracejí na Liberecký kraj, coby objednavatele veřejné dopravy, se žádostí kompenzace na příští rok. Zvýšené mzdové náklady totiž mají přímý dopad na prokazatelné ztráty a kraj nemá v současnosti tento dopad přesně vyčíslený. Mohlo by se ale podle Půty jednat o navýšení nákladů až o 3-4 koruny na kilometr, což by ročně mohlo činit až 42 milionů korun.

Podle předsedy Základní organizace odborového svazu dopravy Jiřího Kuchynky je však navýšení tak vysoké, že samotní dopravci je neutáhnou.

„Kraj sice nemůže navýšit cenu dopravního výkonu, ale má právní důvod tyto peníze poslat," vyjádřil se Kuchynka.

NEBUDOU JEZDIT ZA STEJNÝ PLAT

Podle něj řidiči už s navýšením platu počítají a bez něj jezdit nebudou.

Jasněji bude po setkání představitelů kraje se zástupci odborů i dopravců. Jednání u kulatého stolu je naplánováno na konec listopadu. „Rovněž hodlám paní ministryni požádat, aby celá věc byla projednána na úrovni vlády," dodal Půta. Podle dohody vlády a odborů by se platy řidičů měly od nového roku zvednout ze 71 korun na 98 korun a zohledněny by měly být i další příplatky.

Liberecký kraj zajišťuje dopravu v rozsahu zhruba dvanáct milionů kilometrů ročně.